Batteriet räcker inte

Anonymmm
1 maj 2021 · 12 Inlägg

Jag har en mopedbil med 2 stycken 10 tums bashögtalare och några andra högtalare och jag märkte att när man har spelat musik en stund så börjar batteriet ta slut. Det blir väldigt svårt att starta. Och jag undrar om man kan uppgradera batteriet i mopedbilen eller köpa ett till batteri och lägga i bagagen?

Utmarks-Loke
1 maj 2021 · 5 836 Inlägg

Du får nog sätta i en större generator så att det laddar snabbare. Men den stackars mopedmotorn kommer ju knappt ha några krafter över att köra mopeden på om allt skall gå till att alstra ström

Anonymmm
1 maj 2021 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du får nog sätta i en större generator så att det laddar snabbare. Men den stackars mopedmotorn kommer ju knappt ha några krafter över att köra mopeden på om allt skall gå till att alstra ström

Ja men det är väldigt jobbigt att byta till en bättre generator men om jag sätter i ett nytt bättre batteri i bagagen borde det väl räcka?

jompazx
1 maj 2021 · 291 Inlägg

Anonymmm skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Du får nog sätta i en större generator så att det laddar snabbare. Men den stackars mopedmotorn kommer ju knappt ha några krafter över att köra mopeden på om allt skall gå till att alstra ström

Ja men det är väldigt jobbigt att byta till en bättre generator men om jag sätter i ett nytt bättre batteri i bagagen borde det väl räcka?

ja om det går långt mellan tillfällena du spelar. har mopeden kick? detta batteri är väldigt bra och poppis i billjudsvärlden det är ett AGM batteri som har många fördelar över vanliga.. det är kompakt. i ditt fall är en stor fördel att det går att montera i liggandes, upp och ner osv, vilket kommer hjälpa dig mkt med paketeringen. det ger också bättre ljud eftersom det klarar av att ladda stor effekt snabbt, det lär dock inte göra nån skillnad i ditt fall då det inte är tal om så stor effekt(men du kan skryta om ditt batteri till kompisarna). det är också mer vibrationståligt osv.

Senast redigerat av jompazx (1 maj 2021)

Anonymmm
1 maj 2021 · 12 Inlägg

jompazx skrev:

Anonymmm skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Du får nog sätta i en större generator så att det laddar snabbare. Men den stackars mopedmotorn kommer ju knappt ha några krafter över att köra mopeden på om allt skall gå till att alstra ström

Ja men det är väldigt jobbigt att byta till en bättre generator men om jag sätter i ett nytt bättre batteri i bagagen borde det väl räcka?

ja om det går långt mellan tillfällena du spelar. har mopeden kick? detta batteri är väldigt bra och poppis i billjudsvärlden det är ett AGM batteri som har många fördelar över vanliga.. det är kompakt. i ditt fall är en stor fördel att det går att montera i liggandes, upp och ner osv, vilket kommer hjälpa dig mkt med paketeringen. det ger också bättre ljud eftersom det klarar av att ladda stor effekt snabbt, det lär dock inte göra nån skillnad i ditt fall då det inte är tal om så stor effekt(men du kan skryta om ditt batteri till kompisarna). det är också mer vibrationståligt osv.

Men om jag skulle skaffa ett sånt batteri tror du att jag ska byta ut det jag har nu till det eller lägga det i bagagen?

Anonymmm
1 maj 2021 · 12 Inlägg

Anonymmm skrev:

jompazx skrev:

Anonymmm skrev:

Ja men det är väldigt jobbigt att byta till en bättre generator men om jag sätter i ett nytt bättre batteri i bagagen borde det väl räcka?

ja om det går långt mellan tillfällena du spelar. har mopeden kick? detta batteri är väldigt bra och poppis i billjudsvärlden det är ett AGM batteri som har många fördelar över vanliga.. det är kompakt. i ditt fall är en stor fördel att det går att montera i liggandes, upp och ner osv, vilket kommer hjälpa dig mkt med paketeringen. det ger också bättre ljud eftersom det klarar av att ladda stor effekt snabbt, det lär dock inte göra nån skillnad i ditt fall då det inte är tal om så stor effekt(men du kan skryta om ditt batteri till kompisarna). det är också mer vibrationståligt osv.

Men om jag skulle skaffa ett sånt batteri tror du att jag ska byta ut det jag har nu till det eller lägga det i bagagen?

Jag vill ju spela musik typ hela tiden jag åker bilen

Utmarks-Loke
1 maj 2021 · 5 836 Inlägg

Skall du ha det i bagaget får du dra en ledning dit som är tillräckligt tjock för att klara laddströmmen. Dessutom måste batteriet fästas ordentligt, man kan inte ha att det far omkring varje gång man svänger eller bromsar. Sedan kommer du förmodligen få ladda det med elektrisk batteriladdare hemma varje natt. Generatorn på en moped är mer eller mindre en "leksak", den är gjord för att driva ljuset och det andra på en moped, den klarar inga stora strömmar.

Anonymmm
1 maj 2021 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skall du ha det i bagaget får du dra en ledning dit som är tillräckligt tjock för att klara laddströmmen. Dessutom måste batteriet fästas ordentligt, man kan inte ha att det far omkring varje gång man svänger eller bromsar. Sedan kommer du förmodligen få ladda det med elektrisk batteriladdare hemma varje natt. Generatorn på en moped är mer eller mindre en "leksak", den är gjord för att driva ljuset och det andra på en moped, den klarar inga stora strömmar.

Just nu så laddar jag batteriet varje natt ändå så det är ingen fara med det men om jag skulle koppa högtalaren till ett annat batteri och det batteriet tar slut på ström så skulle jag väl inte kunna spela något resten av tiden jag är ute eller?

Utmarks-Loke
1 maj 2021 · 5 836 Inlägg

Anonymmm skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Skall du ha det i bagaget får du dra en ledning dit som är tillräckligt tjock för att klara laddströmmen. Dessutom måste batteriet fästas ordentligt, man kan inte ha att det far omkring varje gång man svänger eller bromsar. Sedan kommer du förmodligen få ladda det med elektrisk batteriladdare hemma varje natt. Generatorn på en moped är mer eller mindre en "leksak", den är gjord för att driva ljuset och det andra på en moped, den klarar inga stora strömmar.

Just nu så laddar jag batteriet varje natt ändå så det är ingen fara med det men om jag skulle koppa högtalaren till ett annat batteri och det batteriet tar slut på ström så skulle jag väl inte kunna spela något resten av tiden jag är ute eller?

Så kan man göra. Köp gärna ett fritidsbatteri i såna fall, som tål djupurladdningar bättre än ett vanligt.

Anonymmm
1 maj 2021 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Anonymmm skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Skall du ha det i bagaget får du dra en ledning dit som är tillräckligt tjock för att klara laddströmmen. Dessutom måste batteriet fästas ordentligt, man kan inte ha att det far omkring varje gång man svänger eller bromsar. Sedan kommer du förmodligen få ladda det med elektrisk batteriladdare hemma varje natt. Generatorn på en moped är mer eller mindre en "leksak", den är gjord för att driva ljuset och det andra på en moped, den klarar inga stora strömmar.

Just nu så laddar jag batteriet varje natt ändå så det är ingen fara med det men om jag skulle koppa högtalaren till ett annat batteri och det batteriet tar slut på ström så skulle jag väl inte kunna spela något resten av tiden jag är ute eller?

Så kan man göra. Köp gärna ett fritidsbatteri i såna fall, som tål djupurladdningar bättre än ett vanligt.

Men finns det något sätt att ta reda på hur länge batteriet hade kunnat spela musik?

Utmarks-Loke
1 maj 2021 · 5 836 Inlägg

Anonymmm skrev:
Men finns det något sätt att ta reda på hur länge batteriet hade kunnat spela musik?

Inte utan att veta hur mycket ström din stereoanläggning tar i genomsnitt.

jaka54
1 maj 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Har aldrig sett  att ett AGM batteri skulle var mindre än vanliga blybatterier!

husseman
1 maj 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, att sätta i ett batteri, som generatorn inte orka fylla är ett alternativ... men då måste man stödladda konstant. Om man anser att det e´viktigare att stereon spelar högt , än att bilen startar- så har man en lite konstig inställning till verkligheten..men de e´min åsikt. Men har man tillgång att ladda, så stoppa i ett bra batteri o håll det till Stereon.
Lycka till
mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2021 · 17 477 Inlägg

Men finns det något sätt att ta reda på hur länge batteriet hade kunnat spela musik?

Jadå. Stereons effekt. Ev. Slutsteg. Generatorns storlek.
Övrig utrustning så som kupéfläkt, lampor etc.

Antar att det sitter en 2-cylindrig diesel i bilen. Generatorns storlek är ju lite av en dealbreaker i sammanhanget. Men tycker det är märkligt att den inte klarar av att hålla laddning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
1 maj 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, skulle gissa på en 30-40A generator...som ska driva skitljud som drar 100A.. det går inte.

mvh/husse

jaka54
2 maj 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Ljud??? Lyssnar du inte bara på P1?

Marcus_89 Biltokig elektriker
2 maj 2021 · 3 352 Inlägg

Iom att du har en liten generator i mopedbilen så kommer den inte orka ladda upp ett stort batteri. Det kommer nog dras ut snabbare än det laddas upp.
Det bästa i ditt fall är att köpa ett stort batteri som du bara kopplar ljudsystemet på. Sen får du underhållsladda det när bilen inte används. Då är det ingen risk att du blir stående nånstans.
Du kan ju också köpa ett agm-batteri och byta ut det du har. Men det kommer bara ge lite mer kapacitet, låter som du vill ha mer.
Hur länge spelar du per dag med mopedbilen avstängd? Vad är det för effekt på baslådan och slutsteg?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2021 · 17 477 Inlägg

Förvisso ingen bil/moped men:
Hade en segelbåt för många år sedan. Det satt en Volvo Penta 2-cylindrig diesel på knappt 10hk i den. Bytte generator till ett -på den tiden- monster på 100A. Den hade uppenbara startsvårigheter efter det bytet. Vid start började den ladda den halvtomma batteribanken och stendog...

Slutade med att jag fick sätta en bypass så maskin hann varva upp (varva kallstartad diesel...) och sen slog laddningen till.

Byta generator rekommenderas inte alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
2 maj 2021 · 7 236 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Iom att du har en liten generator i mopedbilen så kommer den inte orka ladda upp ett stort batteri. Det kommer nog dras ut snabbare än det laddas upp.
Det bästa i ditt fall är att köpa ett stort batteri som du bara kopplar ljudsystemet på. Sen får du underhållsladda det när bilen inte används. Då är det ingen risk att du blir stående nånstans.
Du kan ju också köpa ett agm-batteri och byta ut det du har. Men det kommer bara ge lite mer kapacitet, låter som du vill ha mer.
Hur länge spelar du per dag med mopedbilen avstängd? Vad är det för effekt på baslådan och slutsteg?

Gå in på skyllermarks på nätet så kan du få tips hur du ska förfara om du ansluter ännu ett batteri - som marcus_89 föreslår.
Då bör du aldrig stå utan ström så att du inte kan starta motorn.
Skyllermarks lilla handbok får du gratis med posten om du vill.
Läs där i lugn och ro hur mycket du vill kosta på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang