Diffad bakaxel Opel Manta 84-88

Retroracer
3 maj 2021 · 4 Inlägg

Hej!
Vet någon om det finns en site så jag kan söka fram vilken bakaxel jag har hittat / ska eventuellt köpa. På axeln står det GM samt ett 14 siffrigt nummer.
Jag har kontaktat Opel återförsäljare men de kan bara söka på artikel eller chassinummer. Ingen träff när de sökte på det numret jag lämnade .
Går det att se om det sitter en diff i den utan att lyft på bakaxelkåpan.
Tacksam om någon kan hjälpa mig, måste få ner kraften i asfalten med mitt ascona A projekt med 2,3l turbo (volvo).

torsen
3 maj 2021 · 7 233 Inlägg

Retroracer skrev:
Hej!
Vet någon om det finns en site så jag kan söka fram vilken bakaxel jag har hittat / ska eventuellt köpa. På axeln står det GM samt ett 14 siffrigt nummer.
Jag har kontaktat Opel återförsäljare men de kan bara söka på artikel eller chassinummer. Ingen träff när de sökte på det numret jag lämnade .
Går det att se om det sitter en diff i den utan att lyft på bakaxelkåpan.
Tacksam om någon kan hjälpa mig, måste få ner kraften i asfalten med mitt ascona A projekt med 2,3l turbo (volvo).

Du behöver inte öppna bakaxelväxeln för att se om där finns en differential.
Men - om du skulle vilja veta om där finns någon typ av differentialspärr eller -broms - då får du lov att öppna och kolla!
Använd rätt vokabulär, tack.

Utmarks-Loke
3 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Ett enkelt test är att snurra på ena hjulnavet. Om det andra snurrar åt samma håll är det diffbroms, om det snurrar andra hållet är det en vanlig öppen differential. Sedan kan det finnas vissa typer av diffspärr/broms som detta inte funkar på, men en vanlig lamelldiff fungerar det i alla fall på

Retroracer
4 maj 2021 · 4 Inlägg

Tackar allra ödmjukast för alla tips, man lär så länge man lever. :-)

torsen
4 maj 2021 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ett enkelt test är att snurra på ena hjulnavet. Om det andra snurrar åt samma håll är det diffbroms, om det snurrar andra hållet är det en vanlig öppen differential. Sedan kan det finnas vissa typer av diffspärr/broms som detta inte funkar på, men en vanlig lamelldiff fungerar det i alla fall på

Helt rätt beträffande lamelldiffbroms som Utmarks-Loke skriver.
Men om det är en typ Lock Right eller en torsen så kan hjulen snurra åt var sitt håll med upplyft axel.
Typ Lock Right och torsen griper in först när rotationshastigheten mellan hjulen blir för stor = då ena hjulet slirar.
Samma sak med med s k slungdiffbroms = måste skilja i rotationshastighet för att bromsa upp slirande hjul.

Utmarks-Loke
4 maj 2021 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ett enkelt test är att snurra på ena hjulnavet. Om det andra snurrar åt samma håll är det diffbroms, om det snurrar andra hållet är det en vanlig öppen differential. Sedan kan det finnas vissa typer av diffspärr/broms som detta inte funkar på, men en vanlig lamelldiff fungerar det i alla fall på

Helt rätt beträffande lamelldiffbroms som Utmarks-Loke skriver.
Men om det är en typ Lock Right eller en torsen så kan hjulen snurra åt var sitt håll med upplyft axel.
Typ Lock Right och torsen griper in först när rotationshastigheten mellan hjulen blir för stor = då ena hjulet slirar.
Samma sak med med s k slungdiffbroms = måste skilja i rotationshastighet för att bromsa upp slirande hjul.

Jag var rädd för det, men jag misstänker att det är lamell på en -88 opel?

Lucif3r
4 maj 2021 · 2 208 Inlägg

Det brukar gå att få t ex slungdiff eller torsen-diffar att låsa om man först snurrar hjulet åt ena hållet, t ex bakåt, och sen direkt snurrar det åt andra hållet.

valle22 Smidd i rostigt stål
4 maj 2021 · 933 Inlägg

Har du denna märkning på kåpan till bakaxeln är dem lamelldiffad

Original spärr 25% är det

https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2233862

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Retroracer
5 maj 2021 · 4 Inlägg

Detta är vad jag har att gå på i nuläget. Jag vill vara säker på att den är diffad så jag inte kör 110mil i onödan.
Se foto i länken nedan.
Är så glad att det finns så goa gubbar som ni är och engagerar er i mina utmaningar, Tack..



[youtube][/youtube]https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222301/222301-45f3d37a0a449800c8c4728a10727c6f.jpg

Utmarks-Loke
5 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Kan du inte bara be säljaren att vrida på ena navet och se hur det andra rör sig?

Retroracer
5 maj 2021 · 4 Inlägg

Jag har bett säljaren att vrida på hjulen, väntar med spänning på resultatet. :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang