Golf plus 1.6 2012 Drar kylarvätska

jimmywest1
8 maj 2021 · 36 Inlägg

Hej!

Min svärfars Golf drar lite kylarvätska när bilen körs. Aldrig när den står still. Funderar om topplockspackningen men den ryker inte vitt vilket ju brukar vara typiskt med topplocket.. Ingen olja i kylarvätskan som jag läst också kan hända ifall det är topplockspackningen och när jag kollar oljestickan är oljan svart bara och inget sånt där vit-aktigt klet. Idéer på vad jag ska kolla efter mera uppskattas, eller idéer vad som kan orsaka detta?

Senast redigerat av nebbe (8 maj 2021)

Spexxarn
8 maj 2021 · 89 Inlägg

nebbe skrev:
Hej!

Min svärfars Golf drar lite kylarvätska när bilen körs. Aldrig när den står still. Funderar om topplockspackningen men den ryker inte vitt vilket ju brukar vara typiskt med topplocket.. Ingen olja i kylarvätskan som jag läst också kan hända ifall det är topplockspackningen och när jag kollar oljestickan är oljan svart bara och inget sånt där vit-aktigt klet. Idéer på vad jag ska kolla efter mera uppskattas, eller idéer vad som kan orsaka detta?

För att utesluta dålig topp så gör ett komptest, ett trycktest och mät glykolvärderna.

Kan även röra sig om ett yttre läckage som är såpass litet att det kan vara svårt att se. Hur mycket glykol förlorar den?

jimmywest1
8 maj 2021 · 36 Inlägg

Spexxarn skrev:

nebbe skrev:
Hej!

Min svärfars Golf drar lite kylarvätska när bilen körs. Aldrig när den står still. Funderar om topplockspackningen men den ryker inte vitt vilket ju brukar vara typiskt med topplocket.. Ingen olja i kylarvätskan som jag läst också kan hända ifall det är topplockspackningen och när jag kollar oljestickan är oljan svart bara och inget sånt där vit-aktigt klet. Idéer på vad jag ska kolla efter mera uppskattas, eller idéer vad som kan orsaka detta?

För att utesluta dålig topp så gör ett komptest, ett trycktest och mät glykolvärderna.

Kan även röra sig om ett yttre läckage som är såpass litet att det kan vara svårt att se. Hur mycket glykol förlorar den?

Håller på att reparera bilen en del inför besiktning så har bara kört den lite här hemma på grusvägen, men den dra inte mycket alls men den tappar ingenting när man inte kör bilen. Har dragit streck och märkt upp under tid när bilen bara stått och då har den inte förlorat någonting alls.

Sist jag fyllde på var i höstas men då har bilen stått stilla väldigt mycket också så jag har inget riktigt bra riktmärke.
Däremot strax innan svärfarsan ställde hit bilen så sa han att han fyllde på den varje dag vilket i såna fall är ett väldigt stort läckage, men inget som jag hittar tyder på det i alla fall.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 673 Inlägg

diesel?  isånt fall kylaren/oljefilterhållaren..   det hände på min polo med 1.6tdi    ibörjan läckte det väldigt lite vid vissa lägen blev sen plötsligen mycket värre sista turen jag tog med den gick det åt 7liter vatten på 3mil smile
ganska okej att byta den spricker internt så vattnett rinner ner efter blocket totalt omöjligt att se innan det börjar läcka ordenkligt då vattnet dunstar innan det når marken

Senast redigerat av Growe (8 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jimmywest1
8 maj 2021 · 36 Inlägg

Growe skrev:
diesel?  isånt fall kylaren/oljefilterhållaren..   det hände på min polo med 1.6tdi    ibörjan läckte det väldigt lite vid vissa lägen blev sen plötsligen mycket värre sista turen jag tog med den gick det åt 7liter vatten på 3mil smile
ganska okej att byta den spricker internt så vattnett rinner ner efter blocket totalt omöjligt att se innan det börjar läcka ordenkligt då vattnet dunstar innan det når marken

Ja, det är en diesel. Menar du att det är kylaren som är trasig? Eller vad är det jag ska kolla efter menar du? Sorry, känner mig lite bakom flötet haha.
Menar du oljefilterhuset, alltså där oljefiltret sitter?

Senast redigerat av nebbe (8 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 673 Inlägg

nebbe skrev:

Growe skrev:
diesel?  isånt fall kylaren/oljefilterhållaren..   det hände på min polo med 1.6tdi    ibörjan läckte det väldigt lite vid vissa lägen blev sen plötsligen mycket värre sista turen jag tog med den gick det åt 7liter vatten på 3mil smile
ganska okej att byta den spricker internt så vattnett rinner ner efter blocket totalt omöjligt att se innan det börjar läcka ordenkligt då vattnet dunstar innan det når marken

Ja, det är en diesel. Menar du att det är kylaren som är trasig? Eller vad är det jag ska kolla efter menar du? Sorry, känner mig lite bakom flötet haha.
Menar du oljefilterhuset, alltså där oljefiltret sitter?

Exakt oljefilterhållare/oljekylaren

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jimmywest1
8 maj 2021 · 36 Inlägg

Growe skrev:

nebbe skrev:

Growe skrev:
diesel?  isånt fall kylaren/oljefilterhållaren..   det hände på min polo med 1.6tdi    ibörjan läckte det väldigt lite vid vissa lägen blev sen plötsligen mycket värre sista turen jag tog med den gick det åt 7liter vatten på 3mil smile
ganska okej att byta den spricker internt så vattnett rinner ner efter blocket totalt omöjligt att se innan det börjar läcka ordenkligt då vattnet dunstar innan det når marken

Ja, det är en diesel. Menar du att det är kylaren som är trasig? Eller vad är det jag ska kolla efter menar du? Sorry, känner mig lite bakom flötet haha.
Menar du oljefilterhuset, alltså där oljefiltret sitter?

Exakt oljefilterhållare/oljekylaren

Om det är den som ställer till det vore ju det helt otroligt bra...
På golfen är det sådant här hus: https://cdn.autodoc.de/thumb?id=13154297&m=1&n=0&lng=se&ccf=94077810 som man sen trär på ett sådant här filter på: https://cdn.autodoc.de/uploads/360_photos/8097416/preview.jpg

Stämmer det jämfört med din Polo?

Hade snart tänkt göra en service på den och byta oljor, filter osv osv.
Men vad är det i såna fall som felar med själva oljehuset? Alltså rinner glykolen ner där i behållaren alltså?

Senast redigerat av nebbe (8 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 673 Inlägg

så här såg min ut när jag fick ur den spruckit vid vatten kanalen från blocket till olekylaren/filterhus.

länk hur den ser ut..    detta är en audi men samma motor som min polo..  fast min heter cayb =90hk  medans cayc har 115hk  eller  nått sånt.. men det är samma motor med olika programvaror
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-14a5d787c68e0a1cb849a5de143cdb2a.jpg
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=45415263

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jimmywest1
8 maj 2021 · 36 Inlägg

Growe skrev:
så här såg min ut när jag fick ur den spruckit vid vatten kanalen från blocket till olekylaren/filterhus.

länk hur den ser ut..    detta är en audi men samma motor som min polo..  fast min heter cayb =90hk  medans cayc har 115hk  eller  nått sånt.. men det är samma motor med olika programvaror
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-14a5d787c68e0a1cb849a5de143cdb2a.jpg
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=45415263

Tack för svar!!
Känns väldigt mycket som det kan vara detta. Det låter i alla fall som det är snarlika till vad du har upplevt med din polo.

Jag ska ju göra en service i alla fall så när man ändå är i farten så är det en billigare felsökning än att skita i problemet om så säga.

Här är något jag hittade på bildelsbasen.. Ser annorlunda ut?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=32803338

Senast redigerat av nebbe (8 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang