Volvo 740 1990 handbroms funkar inte

DieLuftWaffe
10 maj 2021 · 645 Inlägg

Hej har en Volvo 740 1990 där handbromsen inte funkar. Alla wirar är hela, nytt Wire fäste bak på bakaxeln. Nya belägg (Inte Biltema) Expandern inne i trumman rör sig super lätt.

Men ändå! Vill inte handbromsen funka. Handbromsen tar bakåt, men inte framåt. Och ja, jag har justeringsskruvar inne i trumman som jag har eftermontenrat.

Först justerar jag inne i trumman så att det tar i, justerar lite tillbaka. Sen justerar jag inne i bilen vid askkoppen.

Har justerar till max efter alla konstens regler, och ändå ingen skillnad.

Några tips?

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
uhlin
10 maj 2021 · 2 834 Inlägg

Var köpte du backarna? Hade samma problem på 740 jag hade en gång.

Jag Beställde backar på nätet och fick ingen handbroms, bytte precis allt som du gjort.

Gick till Volvo och köpte original backar och monterade och allt funkade klockrent.

DieLuftWaffe
10 maj 2021 · 645 Inlägg

Jag köpte ifrån Mekster.se har beställt där förut. Men nu ska jag beställa nya bromsbackar igen ifrån märket ATE. Funkade din också bara bakåt men inte framåt?
Tror jag får psykbryt snart, har spenderat otaliga timmar med att få det att funka. Trodde inte att jag skulle bli besegrad av en handbroms..

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
uhlin
10 maj 2021 · 2 834 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Jag köpte ifrån Mekster.se har beställt där förut. Men nu ska jag beställa nya bromsbackar igen ifrån märket ATE. Funkade din också bara bakåt men inte framåt?
Tror jag får psykbryt snart, har spenderat otaliga timmar med att få det att funka. Trodde inte att jag skulle bli besegrad av en handbroms..

Jag minns inte riktigt hur det var bakåt, det var en del år sen. Men höll på och justerade och blev ingen skillnad förrän jag köpte "riktiga" grejer.

Utmarks-Loke
10 maj 2021 · 5 836 Inlägg

Plocka av trumman och backarna och kolla så de har exakt samma form. Backarna skall ligga emot ytan inuti i trumman hela vägen, billiga backar brukar vara lite för små och då funkar det inte. Kan handla om en millimeter bara, men det räcker.

DieLuftWaffe
10 maj 2021 · 645 Inlägg

Ska kika på det smile Mer tips om det ser ut att vara i sin ordning?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang