Byta växelspaksknopp s70 -97

Davvdavv13
18 maj 2021 · 22 Inlägg

Tjena, jag skulle vilka byta min växelspaksknopp på s70n men jag vet ej hur jag ska få loss originalknoppen, har googlat men inte hittat något, har tagit bort damasken och försökt hitta clips eller liknande men hittar inget, har även försökt dra rakt upp, dock inte med för mycket våld då jag ej vill förstöra något. Är det någon som bytt sin knopp på sin v70/s70 från typ 1997 eller liknande som kan berätta hur man gör?

Tack på förhand

Curse
18 maj 2021 · 686 Inlägg

Kan vara gängad. Annars får du bruka lite lätt våld.

Senast redigerat av Curse (18 maj 2021)

Mazda 6 "MPS" (2006)
Davvdavv13
18 maj 2021 · 22 Inlägg

Curse skrev:
Kan vara gängad. Annars får du bruka lite lätt våld.

Okej, ska försöka dra åt helvete imorgon, hoppas inte skiten går sönder😅

Lucif3r
19 maj 2021 · 2 214 Inlägg

Den är varken gängad eller lossnar med "lätt våld"... Det är arthur-stil som om du försöker dra svärdet ur stenen som gäller och hoppas att du inte bucklar taket när den väl släpper.

fadret
19 maj 2021 · 1 125 Inlägg
Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Davvdavv13
19 maj 2021 · 22 Inlägg

Lucif3r skrev:
Den är varken gängad eller lossnar med "lätt våld"... Det är arthur-stil som om du försöker dra svärdet ur stenen som gäller och hoppas att du inte bucklar taket när den väl släpper.

Har du bytt knoppen på din?

Davvdavv13
19 maj 2021 · 22 Inlägg

fadret skrev:
https://accessories.volvocars.com/sv-se/InstallationInstruction/Document/VCC-135579-1/S70/1997/all/all/default/S70%201997

Där ser du hur man gör,

Har tagit bort damasken men har ej sånna klips, har dragit ner en plastsak men själva knoppen sitter helt fast, vet inte om jag ska hamra eller dra allt jag har, ifall nåt går sönder

Lucif3r
20 maj 2021 · 2 214 Inlägg

Davvdavv13 skrev:
Har du bytt knoppen på din?

Skulle aldrig falla mig in att göra något så galet. Orginalknoppen är perfekt som den är.
Däremot har jag plockat ett par knoppar från skrotbilar.

Fast.... Är det en automat du har? För isf är det clips. Jag antog att det var manuell det handlade om.

Mew
20 maj 2021 · 2 160 Inlägg

Japp, bara att rycka allt du orkar med båda händerna rakt upp. Jag brukar sätta mig på mittkonsolen / armstödet, ha i 4an och dra med full kraft med båda händerna. Och försöka att inte trilla baklänges när det väl släpper. tongue

Davvdavv13
20 maj 2021 · 22 Inlägg

Lucif3r skrev:

Davvdavv13 skrev:
Har du bytt knoppen på din?

Skulle aldrig falla mig in att göra något så galet. Orginalknoppen är perfekt som den är.
Däremot har jag plockat ett par knoppar från skrotbilar.

Fast.... Är det en automat du har? För isf är det clips. Jag antog att det var manuell det handlade om.

Det är en manuell

Davvdavv13
20 maj 2021 · 22 Inlägg

Mew skrev:
Japp, bara att rycka allt du orkar med båda händerna rakt upp. Jag brukar sätta mig på mittkonsolen / armstödet, ha i 4an och dra med full kraft med båda händerna. Och försöka att inte trilla baklänges när det väl släpper. tongue

Har testan och hamrat och dragit men den släpper inte😅

Lucif3r
20 maj 2021 · 2 214 Inlägg

Som sagt, dom sitter rätt bra wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang