Välja lämplig GPS till bilen. Vad?

krakus
23 maj 2021 · 360 Inlägg

Ska till Danmark om 10 dagar och behöver skaffa ett GPS.

Pris max 2000 kr.

Vad rekommenderar ni?

Jag kan inte använda mobilen
som GPS...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2021 · 14 039 Inlägg

krakus skrev:
Ska till Danmark om 10 dagar och behöver skaffa ett GPS.

Pris max 2000 kr.

Vad rekommenderar ni?

Jag kan inte använda mobilen
som GPS
...

Bara en liten undran....varför inte?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
23 maj 2021 · 10 276 Inlägg

Garmin gör bra, lättanvända enheter med vettiga kartor. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
eastereverybodybay
23 maj 2021 · 362 Inlägg

krakus skrev:
Ska till Danmark om 10 dagar och behöver skaffa ett GPS.

Pris max 2000 kr.

Vad rekommenderar ni?

Är nog bara att köpa vad som helst... Dom gör ju typ jobbet lika bra oavsett märke och modell.
Finns ju tester och betyg att läsa om lite olika modeller på nätet...
Sen är det väl en vanesak vilken tillverkare och modell man har vant sig vid över en tid av användning.
Har man använt en specifik tillverkare under en tid så kanske man tycker att en annan tillverkare är skit.

Köpte själv en billig TOMTOM typ 2013 för 995 kr.
Den gjorde jobbet helt okej i flera år, tills den blev stulen i bilen för något år sedan.

Köpte då en mångdubbelt dyrare TOMTOM GO PREMIUM X 6"... Men den gör ju jobbet på typ samma sätt som den billiga... Bara en massa fler krångliga funktioner som man nästan ändå aldrig använder.

JN1975
23 maj 2021 · 234 Inlägg

Man får väl en begagnad kastad efter sig om man vill ha en. Eftersom alla kör Googlemaps i telefonen...

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Lucif3r
23 maj 2021 · 2 208 Inlägg

Undrar också varför du inte kan använda telefonen? Många GPS'er "kräver" ju ändå en mobil som hotspot för att nyttja alla funktioner.

JN1975
23 maj 2021 · 234 Inlägg

Lucif3r skrev:
Undrar också varför du inte kan använda telefonen? Många GPS'er "kräver" ju ändå en mobil som hotspot för att nyttja alla funktioner.

Kan ju vara att man har ett abonnemang eller kontantkort som inte går att surfa med utomlands? Eller man kanske kan ladda ner kartan hemma i Googlemaps och köra "off-line"

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Lucif3r
23 maj 2021 · 2 208 Inlägg

Det finns ju massvis med GPS-appar till telefoner... Waze, tomtom, AmiGO(gratis, också från tomtom), magic earth osv osv osv... Google maps är rätt kass i jämnförelse, tycker jag.

panda666
23 maj 2021 · 4 250 Inlägg

Är också nyfiken på varför ts inte har möjlighet att använda mobilen, som många påpekat att det funkar utmärkt samt finns flera appar om man inte är nöjd med enkelheten hos google maps. Har alltid använt mig av mobilen och kan absolut inte e varför man inte skulle använda det och köpa en extern till bilen, känns verkligen långt bak i tiden för mig. Finns flertal mobilhållare och sen knappa in adress osv innan man börjar köra, hur lätt som helst.

clabbe14
23 maj 2021 · 76 Inlägg

Det finns fortfarande människor som inte har en smartfån, känner flera stycken.
Även om jag själv inte tillhör den skaran...
/Hälsningar Claes

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2021 · 17 465 Inlägg

Nu har vi förvisso en inbyggd GPS i nya bilen som har senaste programvaran i sig men köpte ändå en Garmin med livstids uppdateringar i sig för 1990:- på Netononet förra året. Det innebär 10 år.

Gillar inte fippla med Maps på mobilen. Så jag är med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MammDiin
23 maj 2021 · 2 019 Inlägg

Google maps har ju fördelar som exempelvis streetview och satellit vilket hjälpt mig många gånger.

Nackdelar är väl att Google maps inte har alla vägnamn (vilket oftast hittas med en vanligt GPS för bilen).
Ibland så har jag även märkt att man inte hittar något när man skriver in det men letar man på kartan så vet den eventuellt vad vägen heter.
Och några gånger så föreslår den att man ska köra där man inte får köra, men det verkar ha blivit bättre och inte stött på det på en tid.
Största nackdelen är ju att det drar jävligt med ström så man får ju ha telefonen i laddning om man tänkt ha skärmen aktiv några timmar.

Största nackdelen med vanlig GPS av billigare slaget är ju att allt försvinner om man zoomar ut lite (speciellt den Garmin jag använder i arbetet som är runt 5 år gammal nu). Vet inte hur nya GPS:er är (troligen är de bättre på detta nuförtiden) men google maps är ju i mitt fall mycket bättre om man vill se kartan och vägarna och få en överblick. Och kör man med GPS:en av så kan det ta rätt så länge för den att hitta satelliter när man lägger igång den

Sen måste man ju uppdatera GPS:en nu som då också för annars kan man vara lite bortvillad på ställen där de byggt någon ny väg och tagit bort någon gammal och GPS:en bara visar man ska svänga av på någon väg som inte finns längre. Google maps uppdateras oftast rätt så snabbt vid vägbyggen så oftast vet den även hur man ska köra medan vägbygget pågår.

Sen så lider ju båda av att de ibland tror husnumren börjar i fel ände av en väg så kan ju vara man kör 10 kilometer i onödan. Där kan streetview vara bra om de inte blurrat husnumret vilket de tycker om att göra av någon anledning.

krakus
23 maj 2021 · 360 Inlägg

För många samtal... Vill inte leka med mobilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang