Byta luftfilter

Davvdavv13
27 maj 2021 · 22 Inlägg

Tja, jag tänkte om någon vet hur man byter ut ett originalluftfilter på en s70 -97 mot ett typ sportfilter, varför jag frågar är för att själva lmm sitter på en slang som hänger med när jag tar bort luftfiltret vilket gör att om jag då sätter dit sportluft så försvinner lmm. Eller är det någon som vet hur man kan göra?
Har försökt och googla men inte hittat nåt bra svar på min fråga
Pratade med grannen som är mekaniker men han gav inte heller så bra svar
Tack på förhand smile

Lucif3r
28 maj 2021 · 2 218 Inlägg

Bara lossa den från luftfilterboxen... Sitter med 2 torx.

Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Ska jag köra utan lmm då? big_smile

Lucif3r
28 maj 2021 · 2 218 Inlägg

Om du vill att bilen ska gå som 4 lass skit, så visst.
Annars gör du som man ska göra - skruva loss LMM från filterboxen och montera filtret på LMM.

Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om du vill att bilen ska gå som 4 lass skit, så visst.
Annars gör du som man ska göra - skruva loss LMM från filterboxen och montera filtret på LMM.

http://www.bilddump.se/bilder/202105281 … 9.151.jpeg
Där ser du var den är, då måste de väl finnss fästen på sportfiltret för att få dit lmm?

Lucif3r
28 maj 2021 · 2 218 Inlägg

Ahh.. Du har en 10V... Då har du ingen LMM. Röret bör dock sitta fast på samma sätt som LMM, då luftfilterboxarna är domsamma.

edit: nope, mindes fel... Locket är annorlunda på 10V och röret är en del av locket... Då blir det värre... Antingen ersätter du röret och bygger fäste för tempgivaren, eller så får du väl såga av det från locket ...

Senast redigerat av Lucif3r (28 maj 2021)

Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Blir nog lättast å såga av från locket då, dock så är de ju massa andra slangar som går in i luftfiltret, men dem gör inget eller om man tar bort dem isåfall när ja kopplar in sportluft?
Tack så mycket för hjälpen det uppskattas verkligen:)

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2021 · 10 287 Inlägg

Eller... Så gör du en massa hål i botten på luftfilterboxen. Det ger ett underbart insugsljud på just 10V-maskinerna. För jag misstänker att det är ljudet du vill åt. Någon effektökning blir det ändå inte med sportluftfilter heller. Säger väl iofs sig självt eftersom turbon har samma storlek på filtret och det räcker till den... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:
Eller... Så gör du en massa hål i botten på luftfilterboxen. Det ger ett underbart insugsljud på just 10V-maskinerna. För jag misstänker att det är ljudet du vill åt. Någon effektökning blir det ändå inte med sportluftfilter heller. Säger väl iofs sig självt eftersom turbon har samma storlek på filtret och det räcker till den... wink

Ja det är ljudet jag vill åt smile tänkte dra t biltema annars då å köpa dedär öppna filtret för en billig peng, men ska kolla på dedär å göra hål under i förstahand då🙂

Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:
Eller... Så gör du en massa hål i botten på luftfilterboxen. Det ger ett underbart insugsljud på just 10V-maskinerna. För jag misstänker att det är ljudet du vill åt. Någon effektökning blir det ändå inte med sportluftfilter heller. Säger väl iofs sig självt eftersom turbon har samma storlek på filtret och det räcker till den... wink

Borrade småhål under hela burken, blev knappt någon skillnad...
Typ 40 stycken hål

Tobzter
28 maj 2021 · 3 145 Inlägg

Montera ett insats filter också, ej öppet.
Hur små hål gjorde du ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Typ 1 cm breda hål, har originalfiltret, tog ut luftburken, borrade hål under och satte tillbaka allt igen

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2021 · 10 287 Inlägg

Davvdavv13 skrev:

Brådhis skrev:
Eller... Så gör du en massa hål i botten på luftfilterboxen. Det ger ett underbart insugsljud på just 10V-maskinerna. För jag misstänker att det är ljudet du vill åt. Någon effektökning blir det ändå inte med sportluftfilter heller. Säger väl iofs sig självt eftersom turbon har samma storlek på filtret och det räcker till den... wink

Borrade småhål under hela burken, blev knappt någon skillnad...
Typ 40 stycken hål

Jag kapade bort halva undersidan på min på en 850, det gjorde stor skillnad. Lät som en (slö) VR6:a när man varvade ur den på trean. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Davvdavv13
28 maj 2021 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:

Davvdavv13 skrev:

Brådhis skrev:
Eller... Så gör du en massa hål i botten på luftfilterboxen. Det ger ett underbart insugsljud på just 10V-maskinerna. För jag misstänker att det är ljudet du vill åt. Någon effektökning blir det ändå inte med sportluftfilter heller. Säger väl iofs sig självt eftersom turbon har samma storlek på filtret och det räcker till den... wink

Borrade småhål under hela burken, blev knappt någon skillnad...
Typ 40 stycken hål

Jag kapade bort halva undersidan på min på en 850, det gjorde stor skillnad. Lät som en (slö) VR6:a när man varvade ur den på trean. big_smile

Tänker bara så att jag inte gör nåt fel haha, så jag borrar osv på rätt sida, de kan la inte hända nåt nu iallafall? Vet ej om jag vågar kapa bort hela undersidan ifall de kommer in skit i motorn osv

Vad säger du ?

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2021 · 10 287 Inlägg

Davvdavv13 skrev:

Brådhis skrev:

Davvdavv13 skrev:

Borrade småhål under hela burken, blev knappt någon skillnad...
Typ 40 stycken hål

Jag kapade bort halva undersidan på min på en 850, det gjorde stor skillnad. Lät som en (slö) VR6:a när man varvade ur den på trean. big_smile

Tänker bara så att jag inte gör nåt fel haha, så jag borrar osv på rätt sida, de kan la inte hända nåt nu iallafall? Vet ej om jag vågar kapa bort hela undersidan ifall de kommer in skit i motorn osv

Vad säger du ?

Så länge du gör hålen/kapar bort så att säga innan luftfiltret är det ju liksom ingen fara.

Men visst, det är ju en "hemma-lösning", bilen kommer ju inte gå fortare utan det handlar bara om ljudet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang