5678
Sök

Bmw 325i motorlampan lyser men slockar när jag startar om bilen

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Hej,

Motorlampan på min bmw 325i lyser då och då, lampan slocknar dock när jag startar om bilen. Inget missljud från motorn och jag kan inte heller se att bilen läcker olja.

Bilen har blivit felsökt vid 2 tillfällen och då kunde man inte hitta vad felet var, jag ska tillägga att då hade Motorlampan slocknat.

Ingen som har varit med om samma sak?

Jag kör mer eller mindre enbart kortare sträckor.

6 227 Inlägg
26 maj 2021
325i har funnits från omkring 1986 till idag och det finns inte en skruv som är samma hela vägen så vänligen lägg till årtal. Och om bilen är från de sista 20+ åren, har du läst ut felkoder? Det är det första du måste göra.

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Årsmodell 2008, rullat ca 12300 mil

Japp, jag har har varit hos 2 olika bilverkstäder där dom har försökt läsa ut felkoden men inte hittat något.

Jag ska även tillägga att jag har ägt bilen i mindre än 2 veckor.

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Motorlampan lyser enbart när jag startar bilen fram till att jag startar om den, dvs att Motorlampan inte börjar lysa helt plötsligt under färd

Forummoderator
18 290 Inlägg
26 maj 2021
Luk skrev:
Motorlampan lyser enbart när jag startar bilen fram till att jag startar om den, dvs att Motorlampan inte börjar lysa helt plötsligt under färd

Hur ofta gör den så? 2 gånger av 10? osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 227 Inlägg
26 maj 2021
Om motorlampan tänder sig skall det finnas en kod. Har man en ordentlig läsare skall det gå att läsa ut något.

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Luk skrev:

Hur ofta gör den så? 2 gånger av 10? osv...

Senast motorlampan lyste var 6 dagar sedan, sedan dess har jag nog startat bilen mellan 20-30 gånger utan att lampan har slagits på fram till idag

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Om motorlampan tänder sig skall det finnas en kod. Har man en ordentlig läsare skall det gå att läsa ut något.

Det sa även dom som försökte läsa ut något, men trots flera försök så hitta man inget

Forummoderator
18 290 Inlägg
26 maj 2021
Märkligt att den inte lämnar felkoder efter sig.

Om du slår på och av tändningen 2-3 gånger (5 sek intervall) innan start så är det inte säkert att lampan tänder sig. Men eftersom felet uppkommer så sällan är det ju svårt att gå ut och försöka.

Hur länge har den stått då lampan tänder sig?
Svårt då du inte ägt bilen så länge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:

Om du slår på och av tändningen 2-3 gånger (5 sek intervall) innan start så är det inte säkert att lampan tänder sig. Men eftersom felet uppkommer så sällan är det ju svårt att gå ut och försöka.

Första gången stod bilen i bara några minuter ( max 10 min ), idag så stod bilen över natten.

Jag har testat att stänga av bilen och starta den inom korta intervaller enbart för att få motorlampan att lysa men det har "tyvärr" inte fungerat.

Forummoderator
18 290 Inlägg
26 maj 2021
Luk skrev:
Hybrid_ skrev:

Första gången stod bilen i bara några minuter ( max 10 min ), idag så stod bilen över natten.

Jag har testat att stänga av bilen och starta den inom korta intervaller enbart för att få motorlampan att lysa men det har "tyvärr" inte fungerat.

Okej. Synd. Min teori om att den tappar bränsletryck över natten känns inte så trolig då.

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Luk skrev:
Hybrid_ skrev:

Okej. Synd. Min teori om att den tappar bränsletryck över natten känns inte så trolig då.

Väldigt synd, jag har garanti på bilen i 1 månad och skulle vilja hitta felet innan den månaden är slut.

Forummoderator
18 290 Inlägg
26 maj 2021
Luk skrev:
Hybrid_ skrev:
Luk skrev:

Väldigt synd, jag har garanti på bilen i 1 månad och skulle vilja hitta felet innan den månaden är slut.

Vad är det för garanti? Någon 3:e part?

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Jag köpte bilen från en bilfirma, fick garantin nedskrivet på papper.

6 227 Inlägg
26 maj 2021
Om du har garanti är det bara att firman får fixa felet. Hittar dom inte anledningen till att lampan tänder sig får dom antingen ta tillbaka bilen eller skriva någon sorts kontrakt om att de förlänger garantin på just det felet så länge som krävs för att fixa det.

Tidigare ägare eller bilfirman kan ha gjort något med bilen så det inte skall gå att läsa ut felkoder. Och då förutsätter jag att verkstan åtminstone fått kontakt med motormodulen, även om de nu inte kunde se några felkoder. Även om bilen verkar gå bra kan det vara något allvarligt fel på den.

Forummoderator
18 290 Inlägg
26 maj 2021
Utmarks-Loke skrev:
Om du har garanti är det bara att firman får fixa felet. Hittar dom inte anledningen till att lampan tänder sig får dom antingen ta tillbaka bilen eller skriva någon sorts kontrakt om att de förlänger garantin på just det felet så länge som krävs för att fixa det.

Tidigare ägare eller bilfirman kan ha gjort något med bilen så det inte skall gå att läsa ut felkoder. Och då förutsätter jag att verkstan åtminstone fått kontakt med motormodulen, även om de nu inte kunde se några felkoder. Även om bilen verkar gå bra kan det vara något allvarligt fel på den.

Tyvärr kan bilhandlaren neka garantiärenden. Utan att det kostar handlaren några pengar alls ens om man drar det till ARN.

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Tyvärr kan bilhandlaren neka garantiärenden. Utan att det kostar handlaren några pengar alls ens om man drar det till ARN.

Jag är ju lite orolig över att dom lämnar in bilen "på lagning" och sedan kanske motorlampan inte lyser fram till nån dag då garantin går ut, därav har jag lämnat in bilen på 2 verkstäder. Hade jag kunnat hittat felet så hade jag kunnat kolla ifall felet är åtgärdat innan garantin går ut.

Nu har jag inte försökt att lämna tillbaka bilen till bilhandlaren eller få garantin förlängd men är det vanligt vid dessa problem?

4 261 Inlägg
26 maj 2021
Luk skrev:
Hej,

Motorlampan på min bmw 325i lyser då och då, lampan slocknar dock när jag startar om bilen. Inget missljud från motorn och jag kan inte heller se att bilen läcker olja.

Bilen har blivit felsökt vid 2 tillfällen och då kunde man inte hitta vad felet var, jag ska tillägga att då hade Motorlampan slocknat.

Pröva kör bilen en längre sträcka utan att stänga av typ 50-60 km, tror inte bilen mår så bra av att köras endast korta sträckor. Batteriet kan bli dåligt jävlit fort och kan ge ut olika slags felkoder den med. Sen kanske det är nån glapp i nån kontakt nånstans eller kanske bara nått som är på väg att bli dåligt. Men kör först en riktigt lång runda.

13 Inlägg
26 maj 2021
Trådstartare
panda666 skrev:
Luk skrev:
Hej,

Pröva kör bilen en längre sträcka utan att stänga av typ 50-60 km, tror inte bilen mår så bra av att köras endast korta sträckor. Batteriet kan bli dåligt jävlit fort och kan ge ut olika slags felkoder den med. Sen kanske det är nån glapp i nån kontakt nånstans eller
kanske bara nått som är på väg att bli dåligt. Men kör först en riktigt lång runda.

Jag tänkte köra en längre sträcka nu i helgen. Bilen startar direkt och utan några problem, så jag tror inte att det är något fel på batteriet. Det kan mycket väl vara ett glapp, vet dock inte hur jag ska hitta vart det glappar ifall man inte får någon träff när man felsöker bilen.

Bilen går som sagt bra även när motorlampan lyser

13 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
Bilen är inlämnad på en verkstad nu. Felen man hitta är att kamkedjan är väldigt sliten samt att lambdasonden är körd. Finns även någon spricka i avgasröret. Allt detta kommer återförsäljaren att stå för. Förhoppningsvis så slutar motorlampan lysa när detta är klart

Sök