Saab 9 3 Aero 2.8T V6 Hjälp

Saapilaine
4 juni 2021 · 9 Inlägg

Tja,

Någon som kan skruva Saab? Är kass på bilar och har vänt mig till ett par verkstäder utan nån större framgång..

Köpte bilen för ett par veckor sedan och behöver göra nånting åt följande innan vi ska på semester.

Efter tankning så är bilen sur, svårstartad första gången sen funkar den som det ska.

Tog bilen för 2 dagar sen på en kortare tur, kom ca 2-3 mil. Plötsligt börjar bilen gå skakigt/ryckigt som fan, så körde hem bilen långsamt. Lät den stå på tomgång, fortsatt skakningar/vibrationer.
Dagen efter startar jag bilen och fungerar nu som vanligt, dock vill jag ta reda på vad det kan vara så inte samma sak sker när vi ska ut o åka en 100-150 mil.
Något förslag?
Har pratat med ägaren innan, han har bytt ut samtliga tändstift och spolare vilket är ett vanligt fel om jag fattat det rätt?

Samt, när man lägger i driven så vill bilen driva framåt ganska ordentligt. Är detta vanligt med Saabs automat? Och.. när man lägger i från neutral till drive så kmr ett ”ihåligt, burkigt ljud” (bra förklarat), detta händer i princip varje gång när man ska dra iväg på driven efter att ha startat bilen eller fr neutral till drive.

Har testat att läsa av ev felkoder med någon basic OBD modul. Finns inga felkoder, inga fel indikeringar.

Har någon tid & möjlighet, som bor i Stockholm så får ni gärna höra av er.. pröjsar givetvis. Bilen behöver få sig en titt innan det är dags att köra dom längre sträckorna!
Tacksam för svar

Senast redigerat av Aedams (4 juni 2021)

Tobzter
4 juni 2021 · 3 145 Inlägg

Kamkedjan ?. inget motorlampa som lyser

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Saapilaine
4 juni 2021 · 9 Inlägg

Inget som rasslar mer än Evap ventilen som låter lite men det ska va standard? Ingen motorlampa eller liknande, ingenting som loggats heller när jag försökte få fram nån felkod efter att bilen ryckte / vibrera kraftigt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juni 2021 · 17 470 Inlägg

Svårstartad efter tankning?
Går bra vid start?

Känns son du borde kolla bränsletryck. Och nej, jag vet inte hur man gör det på en Saab tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saapilaine
4 juni 2021 · 9 Inlägg

Ja efter tankning, efter de så är det som vanligt. Men frågetecknet är vibrationerna / skakningarna som kom plötsligt.

amazinjoey
4 juni 2021 · 1 139 Inlägg

Vart bor du ? finns väldigt många bra saab verkstäder

Såg nu stockholm. EBB kan jag rekommendera starkt som saab verkstad i stockholms området!

Senast redigerat av amazinjoey (4 juni 2021)

Saapilaine
4 juni 2021 · 9 Inlägg

Jag bor i Stockholm, satt verkstäder finns. Har kontaktar ett par st men föredrar en som jobbat med Saab eller om någon här har koll.. pröjsar mer än gärna någon här som kan Saab för arbete , reservdelar etc om det behövs.

amazinjoey
4 juni 2021 · 1 139 Inlägg

Saapilaine skrev:
Jag bor i Stockholm, satt verkstäder finns. Har kontaktar ett par st men föredrar en som jobbat med Saab eller om någon här har koll.. pröjsar mer än gärna någon här som kan Saab för arbete , reservdelar etc om det behövs.

http://ebb.se/

De är en av två Saab verkstäder i stockholm som jag kan helhjärtat lita på. Den kan dessa bilar in och ut.

Ditt fel låter som dåliga tändspolar, förra ägaren använde sig nog av piratdelar/inte orginal

Senast redigerat av amazinjoey (4 juni 2021)

Saapilaine
4 juni 2021 · 9 Inlägg

Ja det är inga original spolar inte, ok! Tack ska kontakta dom asap

Presidento Of World
4 juni 2021 · 3 324 Inlägg

Det finns en backventil (tror jag den heter) som kan gå och göra att dom blir svårstartade efter tankning..vet att bror min bytte på sin Opel opc. Googla! Rätt vanligt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
StefanPettersson
5 juni 2021 · 1 Inlägg

Tjenare 😀
Har en 9-3 Turbo X och den har V6 motor och hade samma problem. Bytte nedan del sedan var problemet ur världen.

Urluftningsventil kolfilter B284. Speedparts har den eller sök på 12593761 då du kan hitta på skroten för halva priset.

Saapilaine
5 juni 2021 · 9 Inlägg

Tjabba!

Vad fyller den för funktion då? Är det för eventuella ojämnheter/ryckig?
Det märkliga just nu är att bilen fungerar som den ska, var ute o stämplade igår.. inga konstigheter. Men behöver ändå byta ut lite delar känns de som, satt tackar för tipsen! Ska ringa verkstaden nu på måndag satt ju mer tips, ju mer kan jag be dom byta ut. Uppskattas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang