Tomgångs problem b230fk

Hejsvejs321
31 maj 2021 · 19 Inlägg

Hej
Ingen som vet vad felet är på min 945-96 lättryckare som knappt har tomgång?
Med tomgångsmotorn ikopplad, ligger varven och pendlar mellan 800 till typ 350rpm fram och tillbaka, sedan går den ner så lågt så den dör.

Den dör också om jag åker med bilen och släpper gasen ( typ som att tomgångsmotorn inte hinner öppna)

Drar jag ur kontakten får den tomgång (???) men istället rättså hög runt 1100 rpm. Men den dör ej efter man släpper gas och den håller stadigt.

Org dumpventil, kollat efter vakumläck, provat annan fungerande tomgångsmotor, bytt kontakt, har lyssnat så att tps:en klickar. Bilen baksmäller satan om jag trycker gasen i botten fort om de kan ha nån betydelse.
Någon som har nån ide?

Brådhis * Voff voff *
31 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Får den möjligen för mycket bränsle...? Tänker eftersom den smäller.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hejsvejs321
31 maj 2021 · 19 Inlägg

Har bytt till ny btr, har nytt spridarmotstånd påväg. Ingen ide vad det kan vara med tomgången?

Hejsvejs321
4 juni 2021 · 19 Inlägg

Ingen som har någon aning?

Krusty88
4 juni 2021 · 36 Inlägg

Luftmassemätaren är en möjlig kandidat.

Hejsvejs321
5 juni 2021 · 19 Inlägg

Kan tilläggas att jag provat med annan fungerande lmm utan resultat. Provat annat tomgångsmotor med.

Utmarks-Loke
5 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Hur står tändningen? Om det baksmäller kan den mycket väl stå fel. Kolla med stroboskoplampa.

Hejsvejs321
7 juni 2021 · 19 Inlägg

Finns det någon här inne som har ett kopplingsschema på hur tempgivarn är kopplad till sprutet? Det är väl bara en varsin kabel till varsin box? Grå/vit till bränsle och röd/svart till tändning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang