V70 2002 Srs, mätarhus/dioder

Sandviken11
7 juni 2021 · 4 Inlägg

Tja! Har fel på min SRS lampa på min v70n 2002, d5 om det spelar någon roll. Har kollat och felsökt vad som kan var felet men inte riktigt hittat.
Får olika felkoder med olika läsare, men kollat alla kablar etc och provat släckt men inget verkar funka. även bytt srs boxen under mittenkonsolen och släckt efteråt men inge resultat, OBS boxen jag bytte till har samma nummer så ska funka.

Vill egentligen inte fuska men inte värt att slänga ner mer tid eller pengar på det.. Vet dock inte om dom kollar felkoder på en 2002 d5?

Så tänkte kolla någon som har tips på hur man kan fixa? Eller om någon vet hur man kan koppla olje lampan på srs lampan?
Det sitter dioder på kretskortet aldrig provat något sådant.  Är det möjligt att löda/bygla när det ser ut så här?

https://i.imgur.com/mszFkgt.jpg

Men vill helst ha tips så man kan fixa srs lampan på riktigt sätt, befinner mig i Sörmland om någon snäll själ skulle kunna hjälpa till för en
rimlig slant. Har provat de mesta vad jag kommer på och kan, är inte duktig på bil el överhuvud taget.. MVH

Senast redigerat av Sandviken11 (7 juni 2021)

Brådhis * Voff voff *
7 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Funkar helljusindikering och klockan som dom ska...? Tänker så det inte är fel på mätarhuset...

Skriv vilka felkoder du fått fram på SRS-systemet så ska du se att den samlade kunskapen här säkert kan hjälpa dig att lösa det på rätt sätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sandviken11
7 juni 2021 · 4 Inlägg

Allt funkar kanon på mätarhuset, klocka etc så borde inte vara fel där.

Var ett tag sedan jag kollade nu, men ganska säker på att det var, felkodläsare icarsoft.
*112 internal module fault, faulty signal (sökte då bara inom srs-systemet, när denna kom upp)

Provat googlat men blir inge smartare, utöver att det kan vara srs styrboxen, men har som sagt bytt den från en
fungerande bil med samma nummer(bosch) sen ibland får jag upp på olika airbags men dom går radera denna går inte radera.
Kommer upp samma felkod med båda boxarna som har samma nummer

Kan felkodsläsarna jag provat vara för dåliga så dom inte kan ta bort denna felkod?

Senast redigerat av Sandviken11 (8 juni 2021)

Mossan1
8 juni 2021 · 2 751 Inlägg

Felakrigt lysande SRS varning är ett av typfelen på kombiinstrumentet.

Årsmodell 2002 är krafitigt överrepresenterad i den problematiken.

Kombiinstrumentet kallas DIM på Volvospråk.
Driver Information Module.

Googla "DIM problem SRS" eller airbag

Sandviken11
8 juni 2021 · 4 Inlägg

Ska kolla det men allt annat i mätarhuser funkar, betyder inte internal module fault, faulty signal att det är problem inuti boxen?

Sandviken11
10 juni 2021 · 4 Inlägg

Ingen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang