Vattenavrinning motorrum Audi A4 B5 -00

Saittam
14 juni 2021 · 79 Inlägg

Tvättade bilen igår och när jag var färdig skulle jag öppna motorhuven för att torka av damm, löv och skit där inne. Märker till min fasa att det står vatten upp till nästan halva batteriet. Fundera på hur fan jag skulle få ut det och hittade till sist en gammal hävert som jag använt till ölbryggning och kunde suga ut allt. Blev lätt 4-5 liter vatten som jag tappade ut.

Bilen står under under ett stort träd på parkeringen så det ramlar ned en jäkla massa löv och annat gunk från träden som letar sig in i motorrummet, så misstänker att det är igenkloggat helt enkelt.

Frågan är, vart sitter avrinningshålen/kanalerna och går dom att komma åt utan att montera bort något?

mb_pucken
14 juni 2021 · 5 087 Inlägg

Sitter mitt under batteriet om jag inte minns fel.
Tror det var en åtgärd hos vag att ta bort denna när bilen var ny. Kan dock minnas fel.
Har för mig att vattnet kunde samlas och rinna ner i kabelstammen till komfortstyrenheten :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
14 juni 2021 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Sitter mitt under batteriet om jag inte minns fel.
Tror det var en åtgärd hos vag att ta bort denna när bilen var ny. Kan dock minnas fel.
Har för mig att vattnet kunde samlas och rinna ner i kabelstammen till komfortstyrenheten :-)

Stämmer.

Sitter en "gummitratt" under batteriet. Sätter igen relativt snabbt och lätt med löv/smågrenar/katter/annat skräp.

Lätt att åtgärda; bort med batteriet, rengör alt. slit bort gummitratten. Passa på att skölja av ordentligt i akvariet när man ändå har det "öppet". Brukar samlas rätt mycket "guck" ute vid skärmarna.
Det ska finnas avrinning ute vid skärmarna också. Problemet är att dessa kanaler brukar vara igensatta nere vid kasrosslutet. De löper nämligen innanför innerskärmen, så det samlas sand osv där. Vill man rengöra där så; bort med ev. stänkskydd, och lossa innerskärmen åtminstone i bakkant och spola rent.
Tanken med de där "skrämavrinningarna" är väl att de ska ta hand om vattnet om det blir stopp under batteriet och då innan det börjar leta sig in i bilen. Men visst, det förutsätter ju att de inte är igensatta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang