V70 -98 startar ej

Onordin4
8 juni 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, min v70 står bara och snurrar och snurrar. Har hört av nån här på garaget förrut om kontaktkol i fördelarlocket. Är det på insidan i mitten? För där har jag bara en svart liten stump som sticker upp kanske 1-2mm. Sen är plastpinnarna av på antennringen, tror ni det kan vara antennringen eller? Och hur mycket kontaktkol ska det vara och är det de som sitter på insidan i mitten av fördelarlocket? Tack i förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2021 · 17 380 Inlägg

Sitter problemet i tändningslåset startar bilen och går i 2 sekunder för att sedan dö.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Onordin4
8 juni 2021 · 135 Inlägg

Nope, den snurrar runt och runt så fort du vrider nyckeln ända tills de att du stänger av

Brådhis * Voff voff *
8 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Är det bränsletryck i fuelrailen? Går pumpen? Är bränslefiltret igensatt?

Plastpiggarna konstaterade vi redan i din förra tråd att dom bara är för att hålla antennringen på plats, samt att immobilizern bryter bränslet.

Vi rekommenderade dig även att prova att byta fördelarlock eftersom det kan vara felet.

Har du provat med startgas som du sa att du skulle?

Har du läst ut felkoder?

Låter förresten bilen som vanligt när du kör på startmotorn?

(Länk till tråden från förra veckan för den som vill se vad som gicks igenom då: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337429)

Senast redigerat av Brådhis (8 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
9 juni 2021 · 2 752 Inlägg

Börja med att kolla om du får gnista medelst ett stift mot motornetallen i lossad tändkabel.

Om ja, kan du gå vidarr med bränslet.
Även hur stiftet ser ut, berättar en del fakta.  Torrt, oljigt/blött, trasigt, osv....

Onordin4
9 juni 2021 · 135 Inlägg

Stiften är nyligen bytt, däremot går han inte igång med startgas de snurrar på som vanligt. Kamrem snurrar, startmotorn går igång, men bilen startar inte. Bränslepumpen går igång också. Kamlägesgivaren var däremot dränkt i olja på ena halvan

Onordin4
9 juni 2021 · 135 Inlägg

Förra ägaren har fipplat så mycket med elen och bytt motor, chippat den osv så det är tvek på om verksdagen kan läsa ut felkoder dom håller på att pröva till veckan

Onordin4
12 juni 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, nu har jag bytt tändspole, kamlägesgivare och vevaxelgivare, fortfarande samma. Jag får ut ström från tändspolen men ingen gnista ifrån stiften, kan jag ha fel på något relä? Eller startmotorn? Har pyttelite kontaktkol i fördelarlocket kan det vara de som är problemet?

Brådhis * Voff voff *
12 juni 2021 · 10 244 Inlägg

Onordin4 skrev:
Hejsan, nu har jag bytt tändspole, kamlägesgivare och vevaxelgivare, fortfarande samma. Jag får ut ström från tändspolen men ingen gnista ifrån stiften, kan jag ha fel på något relä? Eller startmotorn? Har pyttelite kontaktkol i fördelarlocket kan det vara de som är problemet?

Om du får ut gnista från spolen (antar att det är det du menar med ström?) men ingen gnista vid stiften så finns det inte så mycket annat än fördelaren/rotorn (eller för all del kablarna) som kan vara boven.

Dessutom skrev vi om fördelarlocket redan i din förra tråd...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Onordin4
12 juni 2021 · 135 Inlägg

Okej, jag får testa byta ut dom. Sen belysningen som flipprar, kan det vara jorden i ”main fuses” lådan, får inte ut någon ström alls ur jorden där och när halvljus eller 0 är på lyser blinkerslampan, halvljus och pos ljus, med pos ljus lyser halvljusen. Räcker de att dra nya kablar och jorda om den?

Onordin4
14 juni 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, nu är rotor och fördelarlock bytt och de är fortfarande samma sak. Är de värt att testa köpa nya tändkablar eller borde jag försöka med en annan styrbox / ecu först?

Mossan1
14 juni 2021 · 2 752 Inlägg

Onordin4 skrev:
Hejsan, nu är rotor och fördelarlock bytt och de är fortfarande samma sak. Är de värt att testa köpa nya tändkablar eller borde jag försöka med en annan styrbox / ecu först?

Att alla 5 tändkablar skulle ge sig så kapitalt exakt samtidigt är osannolikt. Extremt.
I så fall den 6e, dvs från spolen till fördelaren, men inte särskilt sannolikt.

Du kan hålla kabeln från spolen några millimeter från chassiet/motorn och se om det slår över när starten går.  Friskt ska det hoppa över 30mm gap. (1mm/kilovolt)

Strömförsörjningen till tändspolen är kollad?

Alla huvudsäkringar och större systemrelän?
Det stora framme vid kylaren brukar kunna ge sig. (Om jag minns placeringen rätt)
Minns heller inte om själva tändningen var med där.
Själv tror jag att felet med belysningen är samma grundproblem som detta.
Jordfel är fullt möjligt.

Onordin4
14 juni 2021 · 135 Inlägg

Jo de ska sitta ett relä där som aldrig suttit nu sitter de ett längst åt passagerarsidan ovanför fläkten, kan de vara de? Sitter inget annat där

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang