Volvo 940 turbo går fett

turbowagon
19 juni · 1 Inlägg

Hej! Har en 940 turbo som jag bestämde mig för att trimma lite. Har följande setup: 531 topp, t3/t4 turbo, portat grenrör, Gröna R spridare, 3" lmm, byglat motstånd till spridarna, 3" avgas, större tryckslangar från do88, alu intercooler, viking eco max chippning och en t2 kam från kl racing som jag inte satt på än så de sitter en T kam på just nu sålänge. Han gick rent innan jag började plocka isär och trimma den, nu går han på tok för fett och orkar knappt iväg. Kopplar jag ur lmm så har jag en tomgång på ca 600 varv men han är i princip orklös och vill knappt varva, kan ej varva över ca 2000- 2500 då står han bara å baksmäller och hostar. kopplar jag i lmm igen så har den ingen tomgång och han är svår att hålla igång under 1500 varv efter det så kickar turbon in å då blir det fart på honom och släpper man gasen så börjar han "hosta" igen och han vill inte varva eller accelerera. Han drar fruktansvärt mycket också och man känner en väldigt stark lukt av oförbränt, alltså så får han för mycket bensin. Testade att byta tillbaks till original spridare och ta bort byglingen av motståndet till spridarna och då gick han bättre men ändå på tok för fett. Testade att byta lambdasond också men ingen skillnad. Har lite slut på idéer på vad det kan vara..? Har ni några förslag? Detta är den första bilen jag meckar med så ni får gärna rätta mig om jag sagt något fel smile Tack på förhand.

panda666
19 juni · 4 026 Inlägg

turbowagon skrev:
Hej! Har en 940 turbo som jag bestämde mig för att trimma lite. Har följande setup: 531 topp, t3/t4 turbo, portat grenrör, Gröna R spridare, 3" lmm, byglat motstånd till spridarna, 3" avgas, större tryckslangar från do88, alu intercooler, viking eco max chippning och en t2 kam från kl racing som jag inte satt på än så de sitter en T kam på just nu sålänge. Han gick rent innan jag började plocka isär och trimma den, nu går han på tok för fett och orkar knappt iväg. Kopplar jag ur lmm så har jag en tomgång på ca 600 varv men han är i princip orklös och vill knappt varva, kan ej varva över ca 2000- 2500 då står han bara å baksmäller och hostar. kopplar jag i lmm igen så har den ingen tomgång och han är svår att hålla igång under 1500 varv efter det så kickar turbon in å då blir det fart på honom och släpper man gasen så börjar han "hosta" igen och han vill inte varva eller accelerera. Han drar fruktansvärt mycket också och man känner en väldigt stark lukt av oförbränt, alltså så får han för mycket bensin. Testade att byta tillbaks till original spridare och ta bort byglingen av motståndet till spridarna och då gick han bättre men ändå på tok för fett. Testade att byta lambdasond också men ingen skillnad. Har lite slut på idéer på vad det kan vara..? Har ni några förslag? Detta är den första bilen jag meckar med så ni får gärna rätta mig om jag sagt något fel smile Tack på förhand.

Hej,

är ingen expert direkt men känns som att din chip kanske inte passar in där med hela setupen? Polaren på jobbet har en liknande bygge och han hade också problem med chip. beställde sen speciell chip för just hans setup och nu går den bättre men fortfarande inte perfekt tomgång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang