Mossan1 skrev:
Som sagt, 2003 ovh nyare är Haldex på Volvo, så AWD är ok, men systemet svagt. Vinkelväxeln är undermålig.
Men allt beror ju på sjöläggningsplatsen ser ut.
Brant gräs eller grus ner mot vattnet i kombo med tung båt kräver AWD.
Asfaltbelagd med måttlig lutning ställer inga oerhörda krav på bilen.
Om det inte är oerhört tung båt, men då krävs nog typ Pickup och E-kort ändå.
Lågväxel. =otyplig och driftdyr bil.
Subarus "lågväxel" är bara enstaka procent. Bätte än inget...
Vitara'ns lågväxel "förstördes" också runt 2003 och blev högre, med ändå.
bättre än Subarus.
Santa Fe är billiga, men rent katastrofalt hög etta i kombo med svag koppling.
Rav4 och CRV har ganska låg etta utan att ha lågväxel, är generellt oerhört pålitliga bilar, men har också oerhört dyra kopplingsbyten.