Motorn stänger ner vid tomgång

DaniiK
23 juni 2021 · 49 Inlägg

Hej,

Har en Mazda 6 2006 nyinskaffad och märkt att motorn stänger av ibland när man sänker farten exempelvis inför en kurva eller rondell. När man kör och sedan saktar ner eller stannar till så kämpar motorn för att hålla varv. Den ligger på väldigt lågt varvtal och är skakig, försöker pressa upp varvtalet.

Förstår att det kan finnas många orsaker men kan ni hjälpa mig med vad jag ska börja med? Den verkar inte ha någon tomgångsregulator, antar att det är automatisk? Jag har inte lyckats hitta någon i alla fall. Har öppnat "throttle body" men finns inga hål för ventilen heller så därför antar jag att det inte finns.

Utmarks-Loke
23 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Prova att spruta lite startgas runt motorn och se om något händer. Det kan vara tjuvluft någonstans, om motorn kan suga i sig luft som inte mäts så går den illa, speciellt på låga varv. Spruta framför allt runt slangar och gummibälgar som kan vara torrspruckna.

Eller så är det ett helt annat fel... att läsa ut felkoder skulle också kunna ge en ledtråd.

DaniiK
23 juni 2021 · 49 Inlägg

Tack för tips, vad är det startgasen gör då? Skulle den täta där luft tar sig in?

Det finns inga felkoder registrerade.

Utmarks-Loke
23 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Nej, startgasen sugs in om det är en läcka någonstans, och får motorn att varva upp lite. Och om motorn går så illa som du beskriver så borde det finnas felkoder, fast de kanske inte går att läsa med alla felkodsläsare.

DaniiK
23 juni 2021 · 49 Inlägg

Jag testade med OBD-scanner och fick "Failed Emission Test" på Oxygen och Catalyst. Kan det vara Lambdasensorn? Jag har testat scanna felkoder med Torque Pro och ELM pro men kommer inte upp något.

torsen
23 juni 2021 · 7 240 Inlägg

Prova även att spreja startgas på slangen mellan inloppsgrenröret och bromsservot.
Ett läckage på den slangen påverkar tomgången, men märks knappast vid normal färdhastighet.

Mossan1
23 juni 2021 · 2 828 Inlägg

Skriv ner vad siffer/bokstavskombinationen i felkoden är också.
Den berättar mer än snabba översättningen i scannern.a

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang