Nya högtalare funkar när de inte är fastsatta i dörrsidan, varför?

wipen
26 juni 2021 · 13 Inlägg

Tjena,

Har införskaffat mig två nya 6,5" med tillhörande diskanter som går via en fördelningsdosa.

Högtalarna spelar på bra och gör som de skall tills dess att jag sätter fast dem i ramen i dörrsidan..

Allting fungerar utmärkt några gånger efter jag startar upp bilen osv men sedan slut de bara att spela, på båda sidor..

Kan det ha någonting med jordning att göra eller dylikt? När jag skall sätta dit högtalaren så märker jag ju att den vill dra sig till metallen. Ska jag sätta någon typ av plast-spacers emellan så att högtalaren inte nuddar?

Eller om jag är helt ute och cyklar gällande problemet..

All hjälp uppskattas, skickar en bild på hur dörrsidan ser ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203485/203485-804bf176e8fd17c6c0ef9c63712e3c78.jpg

Bassiehof
27 juni 2021 · 1 777 Inlägg

Kolla så ingen kontakt, kabel eller kardel nuddar vid metall. Både dörren och högtalaren.

Senast redigerat av Bassiehof (27 juni 2021)

wipen
27 juni 2021 · 13 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kolla så ingen kontakt, kabel eller kardel nuddar vid metall. Både dörren och högtalaren.

I dörren är det ju väldigt mycket metall, går det bra ifall högtalarkabeln nuddar vid metallen? Alltså höljet på högtalarkabeln, för den borde väll blocka från kontakt med kopparen inuti? Kan man annars dra eltejp runt kabeln inuti eller hur ska jag göra för att undvika kontakt inuti dörren när allting är typ metall

Spelade precis med högtalaren som sitter i förardörren, den fungerade hur bra som helst nu när jag testade, sen satte jag på dörrsidan och det fungerade fortfarande. Sen kopplade jag in andra dörren (som fungerade tidigare) och nu fungerar de inte igen.. Blir tokig

Senast redigerat av wipen (27 juni 2021)

jaka54
27 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om du monterar högtalare i en dörr och den andra högtalaren utanför andra dörren...fungerar det då???

wipen
27 juni 2021 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du monterar högtalare i en dörr och den andra högtalaren utanför andra dörren...fungerar det då???

Det tror jag skall funka! Jag har testat så sjukt mycket så blir lite osäker, men typ 100 på det!

Bassiehof
27 juni 2021 · 1 777 Inlägg

wipen skrev:

Bassiehof skrev:
Kolla så ingen kontakt, kabel eller kardel nuddar vid metall. Både dörren och högtalaren.

I dörren är det ju väldigt mycket metall, går det bra ifall högtalarkabeln nuddar vid metallen? Alltså höljet på högtalarkabeln, för den borde väll blocka från kontakt med kopparen inuti? Kan man annars dra eltejp runt kabeln inuti eller hur ska jag göra för att undvika kontakt inuti dörren när allting är typ metall

Spelade precis med högtalaren som sitter i förardörren, den fungerade hur bra som helst nu när jag testade, sen satte jag på dörrsidan och det fungerade fortfarande. Sen kopplade jag in andra dörren (som fungerade tidigare) och nu fungerar de inte igen.. Blir tokig

Kolla högtalarkorgen också, alltså kabel mot korgen. Och kontakterna så de inte kläms vid monteringen. Lite eltejp räcker.

Bassiehof
27 juni 2021 · 1 777 Inlägg

Förstår du vad en kardel är?

wipen
27 juni 2021 · 13 Inlägg

Bassiehof skrev:
Förstår du vad en kardel är?

Ärligt talat, nej wink En förklaring hade varit bra smile

Lucif3r
28 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Kardel är det individuella "strået" i en kabel. Det är troligen många kardeler i högtalarkabeln, och det räcker med att ett utav dom nuddar metall(förutom den metall den *ska* nudda, dvs kabelskon/högtalaranslutningen) för att det ska bli kortslutning.

wipen
29 juni 2021 · 13 Inlägg

Tänkte bara informera att det nu löst sig, eltejpade den metallplattan som högtalarna sitter vid, samt på kontakterna till själva högtalaren. Så allting är kanon nu. Tacksam för alla svar! smile

Senast redigerat av wipen (29 juni 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang