Uppgradera ljudet i Passat 2012 B7

anton_hammar
28 juni 2021 · 11 Inlägg

Tjenare.

Har noll koll hur man kan uppgradera ljudsystemet i min passat utan att behöva göra allt för mycket jobb. Hade en baslåda med slutsteg  i min gamla volvo, där jag drog allt kablage från en aftermarketstereo och från batteriet under motorhuven. men det känns som att det kanske är mer bökigt att göra på det sättet på nyare bilar?

Det är det stora ljudpaketet och har för mig att någon har sagt att det ligger små slutsteg i varje dörr(?) Ingen aning om det är sant dock

Har även för mig att det sitter 6.5" högtalare i dörrarna och undrar om det skulle gå att byta ut dom till något vassare för att få ut bättre ljud och bättre bas.

har som sagt absolut noll koll på passat så skulle uppskatta om någon som är lite mer kunnig skulle kunna informera och tipsa om hur man förbättrar ljudet i bilen, Det är främst basen jag vill ha mer av, och om det går att dra kablage till slutsteg och ha baslåda i bagaget utan bekymmer skulle det vara ett bra alternativ. Eller om det skulle gå att få bättre bas i dörrhögtalarna på något sätt.

Budget skulle jag väl säga är runt 6000kr

Mvh Anton

simlar
29 juni 2021 · 5 525 Inlägg

Köp en reservhjulsbas och koppla in bakom stereon på kablarna som går till bakhögtalarna.

Gjorde så på min 09as Passat och det räcker gott och väl för att få ett rent och fylligt ljud smile

Sitter inga slutsteg i dörrarna, har du originalslutsteg så sitter det under förarstolen.

6,5" original kan stämma.
Originalhögtalarna duger gott i mitt tycke, såvida du inte har en eller fler som är trasiga.
På min 09a hade ägaren innan spelat sönder högtalaren i förardörren så lät väldigt lite om den samt skramlade i dörren vid högre volym.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
anton_hammar
29 juni 2021 · 11 Inlägg

Hej tack för svaret!! smile

Ja en reservhjulsbas låter inte fel.
Tog en kik och insåg att batteriet ligger redan i bagaget så att dra kraft till slutsteget blir himla lätt.

Men måste man dra signalen till slutsteget ända fram till stereon eller går det att sno om det går något sånt Kablage till något annat? Kanske till bakre högtalarna eller något?

Finns det ingångar till sånt i stereon på passat? Samt är det bökigt att plocka loss den?

Mvh Anton

simlar
29 juni 2021 · 5 525 Inlägg

Tänk på att batteriet i bagaget är till parkeringsvärmaren. Pga detta är det inte grov pluskabel till batteriet i bagaget då det är inte gjort för några stora effektuttag.

Högtalarkablarna till bakdörrarna är enklast att koppla in sig på bakom stereon.
Går ju såklart skarva in sig i B-stolparna där kablaget går in till bakdörrarna men är betydligt bökigare det än att dra ut stereon och sedan pilla in kablarna under tröskellisterna.

Finns ingen färdig kontakt bakom stereon för bashögtalare utan är att skarva in sig på högtalarkablarna som gäller.

Stereon är lätt att ta loss, bänd bort silvriga plasten som täcker stereo och sedan sitter stereon med 4st Torx20.
Plastkilar är att rekommendera om du inte vill göra fula brytmärken i plasten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
anton_hammar
30 juni 2021 · 11 Inlägg

kollade under förarsätet och där finns det ett slutsteg, är det samma sak att koppla in sig på signalkablarna där som bakom stereon?

anton_hammar
30 juni 2021 · 11 Inlägg

Har läst runt lite för att försöka få lite bättre koll hehe.. men känner mig inte riktigt klok ändå

Hur fungerar det med hög och lågnivå? Alltså RCA kablarna som ska in i slutsteget.. dom blåa/röda eller vilken färg dom nu brukar vara.

Behöver man bara lågnivåsignaler till slutsteget om man bara ska köra en baslåda?

Är det Hög/lågnivå signalen jag snor från högtalarkablarna?

simlar
30 juni 2021 · 5 525 Inlägg

Hade inte originalslutsteg i min bil så vet tyvärr inte om man då kan ta signal därifrån eller om det fortfarande funkar att koppla in bakom stereon.

Finns ingen lågnivå (RCA-kontakter) original i VW.
Däremot så finns det högnivå-ingång i dom flesta aktiva baslådor som t.ex reservhjulsbas.
Högnivå är den signal som skickas ut till högtalarna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang