Mitsubishi ISO kontakt

calahanzoer88
30 juni 2021 · 7 Inlägg

Hej. Har köpt en billig stereo från Biltema som ska in i min carisma. Tagit ut den gamla stereon och tänkt köpa en sådan här adapter :

https://www.brl.se/sv/artiklar/iso-kont … 2QQAvD_BwE

Jag undrar bara vad den ringen är och hur den ska fästas. Är det på eluttaget? Har en sådan på min gamla förstärkare tror jag. Aldrig bytt stereo förut.

Tack på förhand, Johan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2021 · 17 465 Inlägg

Den svarta kabeln med ringen är jord, Dvs minus och ska fästas i karossen på en jordpunkt. Kabeln går att förlänga om så krävs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
calahanzoer88
30 juni 2021 · 7 Inlägg

Tack för svar. Jag anade det. Men är det bara att sätta den var som helst i karossen?

uhlin
30 juni 2021 · 2 834 Inlägg

Du kan sätta den var som helst, bara det är metall så du får bra jord.

calahanzoer88
1 juli 2021 · 7 Inlägg

uhlin skrev:
Du kan sätta den var som helst, bara det är metall så du får bra jord.

Tack. Det var bara det jag ville veta!

calahanzoer88
1 juli 2021 · 7 Inlägg

Hmm, nu blev jag lite osäker. Kan den rosa kabeln vara jordkontakten som jag måste lösa? Här är en bild http://www.bilddump.se/bilder/202107011 … 21.118.jpg

torsen
1 juli 2021 · 7 233 Inlägg

Jag har monterat och bytt stereoapparater i många bilar.
Senast i våras.
Har aldrig behövt ansluta någon ringkabelsko till jord.
Har heller inte funnits på de ISO-kontaktkablar som funnits med apparaterna i förpackningarna.
Apparaten jordas genom ISO-kontakten samt genom antennkabeln.
Men visst - anser Biltema att det behövs jordas en tredje gång så..........................

spillolja
1 juli 2021 · 4 020 Inlägg

Kan ju vara så att orginalapparaten inte har någon jord via kontakten i just denna bilmodell, utan via apparatens hölje i instrumentbrädan, därav jord
vilken även dessa apadterkit har:
https://www.caraudio24.de/Zubehoer/Radi … _7590.html

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
calahanzoer88
1 juli 2021 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Jag har monterat och bytt stereoapparater i många bilar.
Senast i våras.
Har aldrig behövt ansluta någon ringkabelsko till jord.
Har heller inte funnits på de ISO-kontaktkablar som funnits med apparaterna i förpackningarna.
Apparaten jordas genom ISO-kontakten samt genom antennkabeln.
Men visst - anser Biltema att det behövs jordas en tredje gång så..........................

Tycker det känns konstigt också. Borde väl räcka med ison. Detta är ju från original ison jag köpte specifikt för att jag inte ville mecka med att skarva kablar. Det är inte farligt att skippa? Borde ju finnas en svart kabel i ison?

patrik79
1 juli 2021 · 782 Inlägg

calahanzoer88 skrev:

torsen skrev:
Jag har monterat och bytt stereoapparater i många bilar.
Senast i våras.
Har aldrig behövt ansluta någon ringkabelsko till jord.
Har heller inte funnits på de ISO-kontaktkablar som funnits med apparaterna i förpackningarna.
Apparaten jordas genom ISO-kontakten samt genom antennkabeln.
Men visst - anser Biltema att det behövs jordas en tredje gång så..........................

Tycker det känns konstigt också. Borde väl räcka med ison. Detta är ju från original ison jag köpte specifikt för att jag inte ville mecka med att skarva kablar. Det är inte farligt att skippa? Borde ju finnas en svart kabel i ison?

Kollar man på det iso-kablaget du länkade så kan iaf inte jag se att det finns någon jordkabel (svart) ansluten i kontaktstycket som ska kopplas in i bilen. Farligt att skippa den kan jag inte tänka mig att det är (sålänge du inte använder slutsteg) men stereon kommer inte funka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang