Bränd bränslepumpsäkring 740 -1988

Onordin4
4 juli 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, jag var ute och körde idag så tvärdog bilen, jag kollade säkringen till bränslepumpen då jag hörde att den inte gick igång, säkringen är borta och hela själva vita facket där just den säkringen sitter är bränd, går de att på något sätt fixa eller koppla på något sätt på en ny säkring så de fungerar igen? Skulle verkligen behöva få igång bilen! smile sen är även själva saken där du fäster kabelskon på borta, vet inte vilken kabel som suttit på den och hur den ser ut osv

Stortag
5 juli 2021 · 298 Inlägg

Brukar inte vara lätt att reda ut vad någon annan har kopplat men det går absolut att reparera. Jag har haft en 740 och det fick räcka gott och väl, all elektronik bråkade konstant. Jag monterade ett externt relä och säkring till pumpen och kringgick hela orginalsystemet då bilen ändå inte skulle besiktas många år till före den blev skrotad.
Om du däremot vill fixa det med ordning försök hitta en säkringsbotten som är hel och byt ut.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Onordin4
5 juli 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, ja jo jag tänkte på det igår, enda tveket var väl alla dessa kablar dom gör mig galen😋 men jag ska åka och hämta den nya om några dagar så får jag väl lösa dedär, tack så mycket för hjälpen! smile

Brådhis * Voff voff *
5 juli 2021 · 10 244 Inlägg

Om säkringshållaren är bränd/smält så är det oftast dålig kontakt, eftersom dålig kontakt = värme. För så pass mycket drar inte en bränslepump att säkringshållaren smälter normalt sett. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Onordin4
5 juli 2021 · 135 Inlägg

Okej, ska de sitta en kabel under? Har nämligen hittat 2-3 lösa kablar nu och jag har ingen aning om nån av dom ska sättas på till den?

Steff240
5 juli 2021 · 1 005 Inlägg

Vad är det för färg på kablarna? Jag har för mig att dom kablarna ska vara rödgula men jag kan minnas fel...

Kolla i ett kopplingsschema, här bör du kunna hitta lite info. http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html

Onordin4
5 juli 2021 · 135 Inlägg

Jag har en svart kabel, en lite grå / grönaktig kabel och en gul. Det är dom tre som har kabelskor på sig och som kan fästas på undersidan av där säkringen sitter

Steff240
5 juli 2021 · 1 005 Inlägg

Då minns jag lite tokigt, dom rödgula går från Relät till bränslepumpen då.
Men som sagt kolla in ett kopplingsschema innan du börjar rota alltför mycket. En multimeter kan vara bra att ha till hands också.

Onordin4
5 juli 2021 · 135 Inlägg

Yes, jag får nog göra så, tack så mycket för hjälpen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang