Ljudämpar Delete på min S70

AronsS70
6 juli 2021 · 24 Inlägg

Hej!

Jag äger en volvo s70 2.5 SE och det är min första bil. Jag kommer ifrån motorcyclevärden och är van vid ett avgasrör som dönar rätt gött. Min volvo är 100% stock och gör därefter inte mycke ljud alls vilket kan vara skönt ibland men jag vill gjärna att den ska ha en lite högre ton.

Det som är mest ekonomiskt är att klippa en av ljudämparna, ersätta med ett rör och sedan sätta ljudämparen tillbacka med hjälp av klämmor om jag vill vara tystare på en roadtrip. Visa forum och mina föräldrar sägar att ifall jag gör detta så kan motorn skadas pga nytt flöde samt sämre bränsle ekonomi.

Är det sant? och ifall det är sant kan jag bara byta det med en catback system istället eller får jag samma problem där?
Jag vet att med motorcyclar måste man programera om ECU'n för att inte skada motorn om man ändrar avgassytemet, måste jag också göra det med en opressad 2.5 144hp motor också eller är det inga problem?
Den har rullat 25000mil och dessa kan gå upp mot en 40000mil, kommer jag då förminska des livsländ med stora marginal?

Alla svar är välkomma och tack för era svar iförskott!

Mvh Aron (:-)

Senast redigerat av AronsS70 (6 juli 2021)

zzr94092
6 juli 2021 · 4 391 Inlägg

skadar inte motorn,kör på bara..sen om du får nått "bättre" ljud med en 144hk är väl tveksamt..behövs inte mappa om ECU heller...

AronsS70
6 juli 2021 · 24 Inlägg

zzr94092 skrev:
skadar inte motorn,kör på bara..sen om du får nått "bättre" ljud med en 144hk är väl tveksamt..behövs inte mappa om ECU heller...

Ok, men kommer det bränna mera bensin per milen? just nu drar den 0.77 per mil och ifall jag tar en av ljuddämparna vad kan jag räkna med att den drar per milen då?

zzr94092
6 juli 2021 · 4 391 Inlägg

Blir väl ingen skillnad att bry sig om så skulle bli fallet...

VirreEriksson
7 juli 2021 · 1 301 Inlägg

Ingen märkbar skillnad på förbrukning.. Bara kör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang