Höja bil

Matte03
7 juli 2021 · 2 Inlägg

Hej! Någon som har tips på hur jag kan höja min toyota avensis-99? Tänkte ha den som jaktbil. Jag är medveten om att det inte är den bästa jaktbilen men men vad ska man göra som fattig student. Mvh Mattias

torsen
7 juli 2021 · 7 238 Inlägg

Om du önskar en måttlig höjning så kan du höja med "puckar" eller längre skruvfjädrar.
Har bilen torsionsfjädring så kan du enkelt "skruva upp" torsionsstavarna på flera bilar - men inte alla bilar.

Upp till 2"/5 cm går de flesta bilar att höja utan problem med bromsslangar och eventuella panhardstag.

Vissa framvagnar får felaktig hjullutning(cambervinkel) om man inte byter nedre A-arm eller placerar distans mellan övre A-arm och styrspindel.
Vet inte Avensis hjulupphängningskonstruktioner.

Nöjer du dig med 1"/2½ cm kan du såga till ur skärbrädor av plast.

Har själv sedan 4 år tillbaka höjt en av mina bilar 3 cm med 3 x 10 mm puckar/ringar utsågade  ur skärbrädor.

Googla annars på höjningssatser.

Kanske finns höjningsfjädrar till din bil hos Toyota? Har du kollat?

Matte03
7 juli 2021 · 2 Inlägg

torsen skrev:
Om du önskar en måttlig höjning så kan du höja med "puckar" eller längre skruvfjädrar.
Har bilen torsionsfjädring så kan du enkelt "skruva upp" torsionsstavarna på flera bilar - men inte alla bilar.

Upp till 2"/5 cm går de flesta bilar att höja utan problem med bromsslangar och eventuella panhardstag.

Vissa framvagnar får felaktig hjullutning(cambervinkel) om man inte byter nedre A-arm eller placerar distans mellan övre A-arm och styrspindel.
Vet inte Avensis hjulupphängningskonstruktioner.

Nöjer du dig med 1"/2½ cm kan du såga till ur skärbrädor av plast.

Har själv sedan 4 år tillbaka höjt en av mina bilar 3 cm med 3 x 10 mm puckar/ringar utsågade  ur skärbrädor.

Googla annars på höjningssatser.

Kanske finns höjningsfjädrar till din bil hos Toyota? Har du kollat?

Okej tack för svar. Nej det har jag inte gjort men värt en kik kanske😀

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang