Måla sin bil själv

Flamingo
5 juli 2021 · 3 Inlägg

Är det någon som har målat/lackat sin bil på egen hand? Jag har inte råd att lacka eller foliera den proffessionellt så är lite sugen på att göra det själv. Har inte någon dyrgrip utan en Toyota corolla automat från 2003 med en hel del repor och skit på lacken. Vill så otroligt gärna ha en rosa bil big_smile Så någon som målat sin egen bil och har några tips och kan tala om ifall det var väldigt svårt eller så?

Steff240
5 juli 2021 · 1 005 Inlägg

Beror ju lite på hur seriöst du vill att slutresultatet ska bli. Med en roller, pensel, lite maskeringstejp och en ledig eftermiddag kan alla måla om sin bil tongue

Flamingo
5 juli 2021 · 3 Inlägg

Tänkte väl kanske lite mera seriöst men förväntar mig väl kanske inget prefekt resultat heller då jag inte har någon erfarenhet av att måla. Men är pensel/roller bäst eller kan man använda någon typ av sprayfärg?

Brådhis * Voff voff *
6 juli 2021 · 10 245 Inlägg

Plastidip känns väl nästan som det givna valet till detta? Dessutom med möjligheten att ångra sig... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
6 juli 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe- bara namnet Flamingo gjorde att ja vaknade. (Älskar det dansbandet) . Nåja tbx till tråden- givetvis ska du använda en spruta (finns på Jula o tom. Feltema) för under 500:- . Du måste känna nån med kompressor o vattenavskiljare. Sen fixar du lack- väljer själv kulör o detta bör vara en 2-komp lack. Dvs. du ska ha härdare i den..detta fixar din lokala färgsäljare- eller så köper du på nätet.. Sen måste du se till att bilen är ren..dvs rester av spraylack osv måste bort. Thinner funkar bra till detta. Sen, om du har repor, bucklor osv. är det dags att fixa detta nu. Spackla o slipa o när du e´nöjd...dags att lacka. - Maskera bra- fixa nån lokal/tält. O bara att gasa....
Hoppas få se bilder på denna. Hehe
mvh/husse

spillolja
6 juli 2021 · 4 014 Inlägg

Om man vill ha något billig alternativ så Alcro Servalac
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
6 juli 2021 · 4 014 Inlägg

Appråpå måla om bil, det rullade ett tag en militärgrönrollad 855 på gatan där jag bor  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
6 juli 2021 · 7 198 Inlägg

Allvarligt talat så har jag faktiskt på flera bilar lagt på färgen med roller och sedan strukit ut färgen med planstrykare.
Största problemet kan vara att undvika damm och insekter i färgen.
2-komponent torkar visserligen snabbt - men små insekter är snabbare.
Större rinningar skar jag bort med liggande rakblad när färgen torkat.
Men planstrykare är inget som rekommenderas om man har krav på lackeringen.

Elektrisk spruta har jag provat på = grapefruktyta = mycket jobbigt att slipa bort färgen = avrådes från.

panda666
6 juli 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:
Plastidip känns väl nästan som det givna valet till detta? Dessutom med möjligheten att ångra sig... smile

Håller verkligen med denna människa som nämnde plastidip. Googla lite eller youtuba så kan du se hur enkelt det är, kostar kanske 2500-3000kr att köpa alla sprayflaskor och sen maskerar du bara allt så gott det går och sen kör du bara på. Blir du inte nöjd med resultatet så är det bara att rycka bort det sen när det har torkat. Det är alltså gummifärg eller hur säger man, det går att ta bort med ens egna händer sen när det har torkat. Går i samma tankar också att plastidippa min bil. Bara jag är en lat jävel. Finns både matta och blanka färger att välja mellan. Kör du vanlig färg alltså icke plast/gummi och det blir fult eller du ångrar dig då blir det lite jobbigare.

Mossan1
6 juli 2021 · 2 752 Inlägg

Jag har lackerat runt 6 bilar och flera traktorer.
Det går fint men underarbetet är A och O.  Lite krusig lack syns mindre än dåliga spacklingar/ obehandlade skador. Och överspray är ohyggligt fult.

Mindre rinning kan fixas efteråt med rakblad och eller polering.
Jag har sprutat dom seriösa, och rollat de mindre seriösa.
Jag har använt både riktig billack och mekanlack.  Mekanlack blir blank och fin.... i 2 månader.  Sen är den matt.

spillolja
6 juli 2021 · 4 014 Inlägg

Den där finnen som lackar bilar heter inte han Matti Lakkinen ?
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Flamingo
7 juli 2021 · 3 Inlägg

Ååh plastidip får det nog bli! Tusen tack för alla svar. Bilder kommer såklart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang