Hej jag har köpt en ny husbil med Fiatmotor 2,3 ,160 Hk , vi har haft den i 1 1/2 månad . Vi var iväg 150 mil utan några som helst problem .Sedan hem ca: 1 vecka och ladda inför midsommar .
Vi åker hemifrån på vår nya semestertripp ungefär 1 km i 40 km , sedan ser jag att temperaturmätaren nästan är i topp , får en chock svänger in till vägrenen , det som sedan händer är att mätare direkt sakta går tillbaka till normal läge , på 1 minut ungefär .
Jag åkte till Fiat , förklarade samma som ovanstående , mekanikern tittade på motorn , såg inget speciellt , sa att ibland om man har AC i bodelen så kopplar man via temp i bilen , men det har vi inte .
Han sa att vi skulle åka 4-5 mil och se om det kom tillbaka , annars trodde han att det inte var någon fara .
Vi åkte i 10 dagar ca: 200 mil inga problem , låg på camping i Karlstad sista natten . Vi ger oss iväg på morgonen , efter ca: 500 meter , händer samma sak igen temperatur mätaren i topp och samma händelseförlopp , mätaren ner efter ca: 1 minut . Efter det åkte vi 28 mil hem till Södertälje utan några som helst problem .
Ringde till Fiat igen mekanikern , sa att detta fenomen händer ju innan motorn är varm , då borde det inte vara något fel på motorn . Det är lång väntetid på att lämna in bilen ca: 1 1/2 vecka .
Nu tänkte vi åka en sväng till med husbilen upp mot Höga kusten , därefter lämnar vi in den på verkstad.
Är det någon som har varit med om något liknande , eller har funderingar , så tar jag emot all hjälp som jag kan få .
Uffe