6159
Sök

Temperaturmätaren i topp ny bil

2 Inlägg
9 juli 2021
Trådstartare
Hej jag har köpt en ny husbil med Fiatmotor 2,3 ,160 Hk , vi har haft den i 1 1/2 månad . Vi var iväg 150 mil  utan några som helst problem .Sedan hem ca: 1 vecka och ladda inför midsommar .

Vi åker hemifrån på vår nya semestertripp ungefär 1 km i 40 km , sedan ser jag att temperaturmätaren nästan är i topp , får en chock svänger in till vägrenen , det som sedan händer är att mätare direkt sakta går tillbaka till normal läge , på 1 minut ungefär .

Jag åkte till Fiat , förklarade samma som ovanstående , mekanikern tittade på motorn , såg inget speciellt , sa att ibland om man har AC i bodelen så kopplar man via temp i bilen , men det har vi inte .
Han sa att vi skulle åka 4-5 mil och se om det kom tillbaka , annars trodde han att det inte var någon fara .

Vi åkte i 10 dagar ca: 200 mil inga problem , låg på camping i Karlstad sista natten . Vi ger oss iväg på morgonen , efter ca: 500 meter , händer samma sak igen temperatur mätaren i topp och samma händelseförlopp , mätaren ner efter ca: 1 minut . Efter det åkte vi 28 mil hem till Södertälje utan några som helst problem .

Ringde till Fiat igen mekanikern , sa att detta fenomen händer ju innan motorn är varm , då borde det inte vara något fel på motorn . Det är lång väntetid på att lämna in bilen ca: 1 1/2 vecka .

Nu tänkte vi åka en sväng till med husbilen upp mot Höga kusten , därefter lämnar vi in den på verkstad.

Är det någon som har varit med om något liknande , eller har funderingar , så tar jag emot all hjälp som jag kan få .

Uffe

2 855 Inlägg
9 juli 2021
Säker på att den verkligen är varm då.

Om så är fallet skulle jag tippa på termostat som kärvar på nåt vis, men märkligt att det bara blir en gång

Om den nu inte blir för varm tippar jag på givare till mätaren.

Forummoderator
18 387 Inlägg
9 juli 2021
Jag går på teknikerns utlåtande. Motorn kan ju inte börja koka efter 500m. Låter som ett elfel. Köp en billig OBD2-mätare på ex. Kjell & co. Plugga in den och ladda ner gratisappen "Torque lite" till mobilen. Där kan ni hålla koll på motorn i realtid med god tillförlitlighet! Semestra på bara!

Körde den på plattan på en gammal bil:
https://www1.garaget.org/archive/90/89434/344747/large_344747-3595009.jpg

2 Inlägg
9 juli 2021
Trådstartare
Tack för bra tips !

Sök