Evo 2 oljeproblem

Wevo2
16 juli 2021 · 5 Inlägg

Hej, har en Evo 2a som sista biten hem dog började svaja i varvtalet hade inte långt hem ingen lampa lös så jag tänkte jag klarar mig iaf till parkeringen.
Väl på parkeringen märker jag att den har tryckt ur sig olja och nästan all olja verkligen, jag har inte kunnat lokalisera vart läckaget kommer ifrån för den står lite tajt där den står och det verkar inte vara från den övre delen av motorn iaf.
Jag skulle dock vilja ha hjälp på förslag som det skulle kunna tänkas vara som tryckt ur den mängden olja t.ex Returen från turbo m.m så jag kan kolla och inte missa saker, jag är inte super på motorer men inte helt dum i huvudet heller (tror jag själv iaf).

Motorn har kollats på relativt nyligen (inom 100mil)  av en person och då verkade allt helt okej.

Senast redigerat av Wevo2 (16 juli 2021)

Jdmboy96
16 juli 2021 · 241 Inlägg

Har du kollat oljetråget och där runt oljefilter huset? Har du en catch can?

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Wevo2
16 juli 2021 · 5 Inlägg

Jag har ingen catch can vad jag vet, kollade lite på vad det var och ser inget liknande på motorn.
Oljefiltret såg okej ut, men slog i lite olja och drog igång och det började droppa ifrån detta ställe.
https://imgur.com/a/6bZOHQ5 om jag får till länken.
Rakt över den vänstra oljepölen.

Senast redigerat av Wevo2 (16 juli 2021)

Jdmboy96
18 juli 2021 · 241 Inlägg

Wevo2 skrev:
Jag har ingen catch can vad jag vet, kollade lite på vad det var och ser inget liknande på motorn.
Oljefiltret såg okej ut, men slog i lite olja och drog igång och det började droppa ifrån detta ställe.
https://imgur.com/a/6bZOHQ5 om jag får till länken.
Rakt över den vänstra oljepölen.

Ser ut å komma från oljeröret som går till oljetråget kan det sitta en packning där som är kass? Är inte hemma annars hade jag bläddrat i min 4g63 bok 😁😁

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Wevo2
19 juli 2021 · 5 Inlägg

Jo man kan hoppas det är något lättare fel, det tråkiga är att jag har inget garage i Stockholm och alla verkstäder har ju i princip semester till Augusti xD

Jdmboy96
19 juli 2021 · 241 Inlägg

Wevo2 skrev:
Jo man kan hoppas det är något lättare fel, det tråkiga är att jag har inget garage i Stockholm och alla verkstäder har ju i princip semester till Augusti xD

Ah det är drygt 🤣 hade du bott i Skåne hade jag kört å hjälpt dig istället 😁😁

Kan du spola rent där under å starta den låt den den bli varm sedan stäng av den då borde du kunna hitta exakt vart den läcker 😁

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Wevo2
19 juli 2021 · 5 Inlägg

Haha tack ja det är lite synd, jag kommer från Karlskoga från början så har mycket garageplatser där som jag skulle kunna varit på om jag varit närmare med.
Just nu står den på parkering i flempan så har inte tillgång till vatten eller annat så jag får se om jag skaffar släp och kör den till KGA eller om jag bara får vänta glatt i en månad på att semestern tar slut, jag har ju ändå motorcykel så det är ju roligt med så länge det inte regnar.

Allt är bara krångligare i en storstad ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang