Diskis skrev:
Tjenare!
Efter en långkörning på ca 50 mil så upptäckte jag plötsligt hur min Passat från 2012 med en mätarställning på ca 16 600 mil hade ett knackande missljud från motorutrymmet, tydliga nog att klart höras in till kupén med huven stängd. Knackningarna är jämna och ökar/minskar i takt med varvtalen, men försvinner i stort sett helt när jag snabbt varvar upp till över ca 2000 varv. Jag noterade att knackningarna uppstod i takt med en snurrande rem under huven, men har själv inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna dra några slutsatser utifrån det.
Jag åkte in till min lokala auktoriserade serviceverkstad för en bedömning, och där kunde man snabbt och förtroendeingivande konstatera att det är vattenpumpen som börjar ge upp, och att jag inte bör köra med bilen innan detta är åtgärdat. Som jag förstår det så är det den roterande delen på vattenpumpen vid remmen som wobblar vid rotation(?) och därmed orsakar missljudet. Jag har fått ett offererat pris på nästan 10 000 kronor för att byta hela kylvätskepumpen med tillhörande delar.
Nu till mina frågor:
1. Att börja göra kostsamma ingrepp på bilen, för att sedan få reda på att det inte löst problemet är det värsta som finns för någon som inte har koll. Är det rimligt att anta att det här kan ligga bakom missljudet?
2. Dum fråga kanske, men om det endast är den roterande skivan som wobblar, är det verkligen nödvändigt att byta hela kylvätskepumpen? Eller går det att endast lösa problemet med skivan?
3. Såvitt jag vet har pumpen aldrig blivit utbytt på den här bilen. Är det normalt att den slits ut efter dryga 16 000 mil, och att den då behöver bytas? Om inte, vad är anledningen till att den här typen av problem uppstår?
4. Nu förstår jag att en auktoriserad serviceverkstad inte lämnar de billigaste priserna. Men är 10 000 kronor rimligt för ingreppet som krävs? Det ska tilläggas att min bil har kamkedja. Som jag har förstått det är det här annars någonting man gör i samband med kamremsbyte.
Sjukt tacksam för alla svar/input jag kan få! ☺️