Renault Clio 00 varvräknare sönder och bil går ojämnt varm

Jimmyj12
29 juli 2021 · 10 Inlägg

Hej!

Jag har en Renault Clio 00 med några problem som upptäckts och hoppas ni erfarna har några tankar och idéer!

Varvräknaren fungerar inte ligger och studsar lite vid 0 sträcket samt att bilen har börjat hacka sig fram när den är varm.

Samt att fläkten i motorrummet inte heller verkar gå igång. Va tror ni finns det något samband här? Jag har kollat säkringar och där verkar de inte vara några problem.

Hoppas ni har några bra idéer
Ha en go kväll!

Stortag
30 juli 2021 · 298 Inlägg

Äldre renault brukar ha problem med svänghjulslägesgivaren. Om signalen uteblir helt startar den inte. Kan tänka mig att den går på sista versen och därifrån kan de andra felen även komma.
Bästa sättet att kontrollera vore väl att koppla in oscilloscop mellan givaren och styrenheten medans bilen går och se om signalen ser bra ut eller om den fluktuerar. Signalen borde se likadan ut hela tiden på jämnt varvtal.

Vi brukade byta en hel del av dessa givare på den verkstan jag jobbade på. Om jag inte minns fel hade de nya Renault original givarna inte samma kontakt så man var tvungen att klippa och skarva kablarna. Se då till att använda skarv som är vattentät så inte kablarna börjar ärga.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang