Stora diskussionen om felkodsläsare 2021

Explicit-
9 februari 2021 · 24 Inlägg

Vilken kan vara den bästa felkodsläsare/felsökaren idag till respektive prisklass?
Marknaden börjar bli obegränsad med allt från piratkopior på wish till den nya bäst I test vinnaren. Program att köpa hem till datorn är också välkommet förutsatt att man kan köpa hem adapter.

Finns det vettiga sökare under 500kr?

Säg att jag har en budget på 5.000!

Vad händer om vi utökar budgeten till 10.000? Får man en felsökare som kan göra mer underverk än de i lägre prisklassen? I så fall vad?

Om budgeten hade varit obegränsad, vad skulle ni valt då?

Berätta varför ni skulle valt er sökare till respektive prisklass, erfarenheter och vad ni anser vara bra kontra mindre bra med sökaren ni vill nämna!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2021 · 13 673 Inlägg

tro det eller ej det är stor skillnad....   det du har på dom riktig bra och ej piratkopior är att du oftast har tillgång till programvaror till mängder av bilar..  tex till abs styrenheter och sånna saker..  så du kan uppdatera dom både gratis och ibland köpa dom direkt från tillverkaren..      jävligt smidigt..  det något man missar med kina grejerna..      sen  tycker jag personligen att man köper dom riktiga grejerna om man jobbar med bilar.. på sin firma..    privat piratköp gör nog varken till eller från men att bedriva firma med piratgrejer är för mig big no no..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
d-b
9 februari 2021 · 504 Inlägg

Jag skulle säga att det finns tre nivåer på felkodsläsare, där två är aktuella för privatpersoner.

1. Billiga - ett par hundralapper - läsare som används med en app i en telefon. Mer leksak än användbara. Man kan nollställa fel och få ut en del data medans man kör.

2. De som kostar några tusen. Jag har använt denna https://www.hygglo.se/2e8-professionell … -bilmarken flera gånger med bra resultat.

3. Professionella felkodsläsare för verkstäder. Detta är inte bara en maskin utan en hel tjänst. Man prenumererar på ett helt paket av funktioner där felkodsläsare är en sådan funktion. Detta kostar från några tusen/månad och uppåt, vad det verkar. Orimligt för en privatperson.

Utmarks-Loke
9 februari 2021 · 5 813 Inlägg

Jag har en lite dyrare apparat, Autel MX808. Vet inte ens allt man kan göra med den, men ganska mycket. Lista finns här:

https://www.prylteknik.se/autel-mx808-d … ampanjpris

Men jag använder den inte så mycket som jag tänkt, med tanke på det höga priset. Så jag låter gärna andra använda den, hör av er om ni är i närheten av Munkedal på västkusten och behöver kolla något! Jag kan ju inte låta folk jag inte känner låna hem den, men ni får gärna låna den medan jag är med.

Outbacker73
31 juli 2021 · 5 Inlägg

Väcker denna tråden till liv igen. Får man en vettig läsare för några enstaka tusenlappar?

Stortag
1 augusti 2021 · 298 Inlägg

Outbacker73 skrev:
Väcker denna tråden till liv igen. Får man en vettig läsare för några enstaka tusenlappar?

Ja köpte en delphi cars vci från lightinthebox för 75€ färdigt hemfraktad. Delphi tror jag köpte upp autocom som det tidigare kallades. Programmet ser likadant ut och fungerar på samma sätt som det äldre autocom.
I min mening är det lämpligt för hobbymekaniker för hemmabruk och läsa koder åt någon polare.

Man kan
-läsa felkoder
-radera felkoder
-läsa ärvärden från givare, exempelvis kylarvätsketemperarur eller om bromspedalen är intryckt eller ej
-man kan styra olika saker, exempelvis testa om tankmätaren fungerar, sätt den till halv eller full tank, så åker nålen dit oberoende nivå i tanken
-borde kunna göra en lista över ärvärden man vill se och logga dem medan man kör och sedan kolla alla värden under färden

Sedan är jag inte säker på om man kan koda om något eller ej, kanske någon annan vet. Typ på volvo i överlag då man lägger i backen går vindrutetorkaren ett varv över rutan. Detta kan stängas av med en riktig volvo dator. Men inte säker om det går eller ej med denna.

Skulle säga det är betydligt bättre än att köpa en simpel obd läsare för samma pris, som bara har en liten skärm. Där kan man väl inte heller skriva ut felkoderna på papper eller pdf ifall man vill arkivera.
Denna borde klara alla bilar som har obd2. Även de som är äldre än 2000. Finns ju någon standard som trädde i kraft där någon gång där så alla bilar med obd2 skall ha styrenheterna på samma stift så att en generisk skanning skall kunna lokalisera alla styrenheter utan att i förväg behöva veta vilka stift allt finns på.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang