4147
Sök

Ford Fiesta 1.25 2012 felkod P0420

16 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
Hej! Köpte för två dagar sedan en begagnad Ford Fiesta 1.25 med 7200 mil. Redan andra dagen så började motorlampan lysa. Kollade lite online om att det möjligen kunde vara Fords tanklock som lätt blir smutsigt och släpper in luft i tanken. Tankade fullt igår och lampan började lysa sen efter kanske 6 mils körning. Investerade i WD40, tryckluft och en felkodssökare för att undersöka problemet på egen hand. Efter jag rengjort tanklocket med WD40 och tryckluft så tog jag bilen på en kort tur, 2-3 kilometer bara. Lampan lyser fortfarande. Använde sen felkodslösaren och fick upp felkod P0420 som vad jag förstår härrör till katalysator och lambdasond? Kan problemet fortfarande vara smutsigt tanklock eller är det katalysatorn som felar? Känns sådär med tanke på att man just köpt bilen och förmodligen blivit lurad av säljaren. Köpte denna privat. All hjälp uppskattas!

6 700 Inlägg
7 augusti 2021
P0420 är en kod som dyker upp efter ett par mil om fel föreligger, så kanske att det varit ett dolt fel - Samtidigt är det ingen ny bil så vad som helst kan ju hända

Oklart om det går att se i datalogg med Ford IDS om hur långt den kört mellan radering och felkoder registrerats
Har för mig att det går att se på Mustang och Transit

Hur eller hur, dåligt bränsle kan orsaka felkoden eller att den bakre syresensorn läser felaktigt.
Finns en risk att katalysatorn är defekt men större chans att sensorn gått sönder
Senast redigerat av xXSammy (7 augusti 2021)

De/Dem

Sök