Saknar kraft b230fk

Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Hej på er gott folk!
Fått fart på min B230fk i min 945a. Den går felfritt på tomgång å kan varva hur bra som helst. Men när man börjar köra så tappar den mycket av kraften. Ingen ordentlig acceleration trots att vartalen går upp. Nån smart individ som har nån gissning?

panda666
8 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 388 Inlägg

Bytt kamrem eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

panda666 skrev:
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Laddar 0,4. Kopplingen är vad jag vet frisk. Bytt 2015.

Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

panda666
8 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

Tenco skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Laddar 0,4. Kopplingen är vad jag vet frisk. Bytt 2015.

Eftersom du sa att varvtalen ökar men du accar inte så tänkte ja direkt på kopplingen. 2015 är ett bra tag sen. Kör ett kopplings test kanske?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 388 Inlägg

Tenco skrev:

Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

Står den en kugg fel så blir bilen trött.

EDIT: Om varvtalen ökar men bilen inte skjuter fart så är det som Pandan säger: Kopplingen. Det borde man dock höra/märka.

Senast redigerat av Hybrid_ (8 augusti 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tenco skrev:

Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

Står den en kugg fel så blir bilen trött.

EDIT: Om varvtalen ökar men bilen inte skjuter fart så är det som Pandan säger: Kopplingen. Det borde man dock höra/märka.

Saknar plastkåpen där nere så den står nog inte helt rätt. Hört att man ska kunna se ett jack på blocket som man ska nolla mot men vet inte vad jag letar efter.

Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

panda666 skrev:

Tenco skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Vad laddar du? och är kopplingen frisk?

Laddar 0,4. Kopplingen är vad jag vet frisk. Bytt 2015.

Eftersom du sa att varvtalen ökar men du accar inte så tänkte ja direkt på kopplingen. 2015 är ett bra tag sen. Kör ett kopplings test kanske?

Hmm, hur testar jag kopplingen? Lutar nog mot att kammen står fel.

panda666
8 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tenco skrev:

Hybrid_ skrev:
Bytt kamrem eller?

Den är sprillans ny.

Står den en kugg fel så blir bilen trött.

EDIT: Om varvtalen ökar men bilen inte skjuter fart så är det som Pandan säger: Kopplingen. Det borde man dock höra/märka.

Så 2 grejer att kolla upp;) Börja med att kolla att remmet sitter som det ska innan man börjar byta grejer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 388 Inlägg

Kammen kan ju kollas med ett stroboskop har jag för mig. Exakt hur man gör det vet jag inte. Pandan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Stroboskop är för proffsigt big_smile, måste ba lista ut hurfan man nollar där nere.

Utmarks-Loke
8 augusti 2021 · 5 814 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kammen kan ju kollas med ett stroboskop har jag för mig. Exakt hur man gör det vet jag inte. Pandan?

Nja, man kan bara kolla om tändningen står fel, inte om kammen står fel. Om det är den fördelaren som sitter på baksidan toppen och drivs av kammen så får man ju bägge, men om det är den som sitter nere på motorblocket så har den ett eget tandhjul som kan stå rätt eller fel.

Men hur som helst, en nästan tät katalysator kan också ge en bil som går bra på låga varv när avgasflödet är litet, men dåligt på höga varv när det är mycket som skall ut

Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 388 Inlägg

Tenco skrev:
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tenco skrev:
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Ja, jäkligt skönt att inte problemet var större. Nu har man ju lärt sig till nästa gång. Som 16 åring så är det nog mycket småfixande kvar i framtiden 😅

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 388 Inlägg

Tenco skrev:

Hybrid_ skrev:

Tenco skrev:
Listade ut problemet. Den stora slangen som går från turbon till intercoolern satt inte åt så de var läckage. Nu går den som en dröm igen!

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Ja, jäkligt skönt att inte problemet var större. Nu har man ju lärt sig till nästa gång. Som 16 åring så är det nog mycket småfixande kvar i framtiden 😅

Hehe. Vänta bara. Jobbar själv som högvoltstekniker inom bilindustrin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
8 augusti 2021 · 173 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tenco skrev:

Hybrid_ skrev:

Tackar för återkoppling och kul att det löste sig så lätt!

Ja, jäkligt skönt att inte problemet var större. Nu har man ju lärt sig till nästa gång. Som 16 åring så är det nog mycket småfixande kvar i framtiden 😅

Hehe. Vänta bara. Jobbar själv som högvoltstekniker inom bilindustrin.

Oooo, saftigt arbete!

panda666
8 augusti 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kammen kan ju kollas med ett stroboskop har jag för mig. Exakt hur man gör det vet jag inte. Pandan?

hehe så duktig är jag inte men är lättad att ts fixade sj utan större ingrepp. Bra att veta ifall jag råkar ut för samma fel och inte börjar byta grejer i onödan;)

Ha det gott;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang