Mitsubishi grandis -06 Hjälp med felsökning

Mickef95
10 augusti 2021 · 4 Inlägg

Hej.
Har en Mitsubishi grandis -06 som det nu på senare har pysa/skvalpa vatten vid vänster sväng, det låter som det kommer från försidan/mitten och bortåt, det har även kommit in lite vatten vid fläkten längst ner vid golvet på passagerare sidan, det verkar uppstå när jag kört en stund och framförallt när det varit varmt och man kört med lägre temp i bilen.
Har försökt titta om jag ser något men då jag inte riktigt vet vart jag ska kolla så är det svårt och hoppas någon har hört något liknande eller vet vad detta kan vara?
Har fått tips tidigare om rännan längst fönstret men där syns det inget för fick upp och kollade.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Tät AC-dränering? Droppar det vatten under bilen efter ni har kört med AC på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mickef95
10 augusti 2021 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tät AC-dränering? Droppar det vatten under bilen efter ni har kört med AC på?

Ja, verkar komma ut vatten som det ska

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

när det är väldigt varmt så rinner det bokstavligen vatten under bilen mer eller mindre..  så kanske rinner ut på fel ställe.. så kolla endå dräneringen på fläktpaketet..  för det kan fylla upp värme paketet ganska ordenkligt men sakta droppa ut där det ska. 

så ta reda på var dräneringen går ut och rensa den.      enda ställe problemet kan vara när det påverkas av att ni har kylan på i bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mickef95
10 augusti 2021 · 4 Inlägg

Det sticker ner en slang under bilen har jag sett iallafall, ska man då följa den till fläktpaketet för att kunna rensa och kika hur det ser ut? hur gör man rent sånt lättast?

Growe skrev:
när det är väldigt varmt så rinner det bokstavligen vatten under bilen mer eller mindre..  så kanske rinner ut på fel ställe.. så kolla endå dräneringen på fläktpaketet..  för det kan fylla upp värme paketet ganska ordenkligt men sakta droppa ut där det ska. 

så ta reda på var dräneringen går ut och rensa den.      enda ställe problemet kan vara när det påverkas av att ni har kylan på i bilen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

tryckluft lite försviktigt upp i slangen och hoppas att pluggen släpper.. på vissa bilar är det omöjligt att ta bort slangen.  men aldrig ens suttit i en Grandis så låter det vara osagt..  men det brukar vara lägsta punkten och det är i mitten av bilen ner mot golvet så borde gå att hitta..   det växer ofta i kylardelen på bilar med ac så inget ovanligt att det kan bli stopp.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=W5RVIEE … =LehewTech  en som tar en svetstråd.. men man måste vara försiktig när man petar runt..  men tryckluft är nog lättaste sättet men inga 8bar rätt in.. men lite tryck för att få proppen att släppa   finns tryckluft på burk om du inte har en kompressor..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Tryckluft ja. Köpte en kompressor modell mini med liten tank för ett tag sedan. Den har används flitigt. Fattar ni hur mycket damm som samlas i en laptop? Pumpa däcken är bra med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2021 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tryckluft ja. Köpte en kompressor modell mini med liten tank för ett tag sedan. Den har används flitigt. Fattar ni hur mycket damm som samlas i en laptop? Pumpa däcken är bra med...

yes  luft är en bra grej att ha..     men till en sån här grej duger nog en luft på burk som nödlösning. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mickef95
10 augusti 2021 · 4 Inlägg

Om jag fatta detta rätt så kan jag prova med luft på burk och blåsa in i slangen nerifrån och hoppas om det är en propp att de släpper?

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Tryckluft ja. Köpte en kompressor modell mini med liten tank för ett tag sedan. Den har används flitigt. Fattar ni hur mycket damm som samlas i en laptop? Pumpa däcken är bra med...

yes  luft är en bra grej att ha..     men till en sån här grej duger nog en luft på burk som nödlösning. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang