Opel Combo 1.2 kommer inte upp i motortemeperatur

Patrikkk
9 augusti 2021 · 5 Inlägg

Har en Opel Combo 1.2 diesel från 2008 som jag precis köpt som inte vill komma upp i motortemperatur. Enligt mätaren visar motorn runt 75 grader när den körs på motorväg vid 110 km/h. Detta då det är 15+ grader ute.
Det jag har tittat är:
Motortemperaturen ligger kvar enligt mätaren längst ner när den stått på tomgång i 15 min. Den pendlar inget då.
Det kommer värme ur fläkten till kupén både vid körning och tomgång. Det blir bra värme.

Har försökt känna på glykolbehållaren och slangarna därifrån när motorn är varm, då känns dom ljumna.

Vid körning av bilen pendlar givaren en del, men den går aldrig över 75 grader.

Vad bör jag börja med att testa? Ska jag varmköra motorn och sen mäta hur varm glykolen är? Kan jag öppna locket till glykolen när den blivit varm?

Vad mer kan det vara för fel förutom termostaten eller givaren i bilen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 augusti 2021 · 14 041 Inlägg

Patrikkk skrev:
Har en Opel Combo 1.2 diesel från 2008 som jag precis köpt som inte vill komma upp i motortemperatur. Enligt mätaren visar motorn runt 75 grader när den körs på motorväg vid 110 km/h. Detta då det är 15+ grader ute.
Det jag har tittat är:
Motortemperaturen ligger kvar enligt mätaren längst ner när den stått på tomgång i 15 min. Den pendlar inget då.
Det kommer värme ur fläkten till kupén både vid körning och tomgång. Det blir bra värme.

Har försökt känna på glykolbehållaren och slangarna därifrån när motorn är varm, då känns dom ljumna.

Vid körning av bilen pendlar givaren en del, men den går aldrig över 75 grader.

Vad bör jag börja med att testa? Ska jag varmköra motorn och sen mäta hur varm glykolen är? Kan jag öppna locket till glykolen när den blivit varm?

Vad mer kan det vara för fel förutom termostaten eller givaren i bilen?

DU SKA DEFINITIVT INTE ÖPPNA NÅGOT SOM HAR ATT GÖRA MED KYLAREN NÄR DET ÄR VARMT, HAR DU TUR SÅ BRÄNNER DU DIG BARA LITE.
Det kan var termostaten som fastnat i öppet läge när tempen inte går upp. Tvärtom så skulle motorn koka ganska snabbt. Det kan ju vara så att givaren visar fel fast tempen i motorn är rätt. Försök att känna på kylaren och dess slangar inte glykolbehållaren som förmodligen är expansionskärlet du menar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Patrikkk
10 augusti 2021 · 5 Inlägg

Tack för svar, finns det något smidigare sätt att mäta hur varm glykolen är? Har försökt känna på slangarna från termostatet och dom känns ljumna när motorn har stått på tomgång i 15 min. Vet du hur man byter givaren i displayen? Är det smidigare än att försöka byta termostatet. Min gissning är också att termostaten har fastnat i ett öppet läge, och att kylarvatten flödar hela tiden.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2021 · 14 041 Inlägg

Patrikkk skrev:
Tack för svar, finns det något smidigare sätt att mäta hur varm glykolen är? Har försökt känna på slangarna från termostatet och dom känns ljumna när motorn har stått på tomgång i 15 min. Vet du hur man byter givaren i displayen? Är det smidigare än att försöka byta termostatet. Min gissning är också att termostaten har fastnat i ett öppet läge, och att kylarvatten flödar hela tiden.

Givaren sitter inte i displayen, den sitter i kylaren eller på motorblocket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
10 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Om termostaten är fast i öppet läge borde man kunna känna på övre slangen som går till kylaren att den blir varm ganska snabbt efter att man gjort en kallstart.

En annan sak man kan göra är att ta en OBD2-läsare som klarar live data och kolla vad den läser för temperatur. Kollar man på morgonen före start skall den ju visa i princip samma temp som det är i luften.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Det sitter inte någon dieselvärmare monterad som lagt av? Är bilen importerad eller svensksåld?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

johnnyJ skrev:
Använd en IR-termometer som du riktar mot det du vill mäta temperaturen på.
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000044496

Även användbart till andra ändamål som matlagning, kolla tempen på frityroljan, mät temp i frys och kyl mm mm.

Fan du!
En sån ska jag köpa! Bra-och-ha-grej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Patrikkk
11 augusti 2021 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om termostaten är fast i öppet läge borde man kunna känna på övre slangen som går till kylaren att den blir varm ganska snabbt efter att man gjort en kallstart.

En annan sak man kan göra är att ta en OBD2-läsare som klarar live data och kolla vad den läser för temperatur. Kollar man på morgonen före start skall den ju visa i princip samma temp som det är i luften.

Ska testa att hålla på den slangen och se hur den känns.

Patrikkk
11 augusti 2021 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det sitter inte någon dieselvärmare monterad som lagt av? Är bilen importerad eller svensksåld?

Den är svensksåld, finns dieselvärmare som enligt förra ägaren fungerade, har själv inte testat. Bör jag göra det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2021 · 14 041 Inlägg

Patrikkk skrev:

Hybrid_ skrev:
Det sitter inte någon dieselvärmare monterad som lagt av? Är bilen importerad eller svensksåld?

Den är svensksåld, finns dieselvärmare som enligt förra ägaren fungerade, har själv inte testat. Bör jag göra det?

Jaa, du bör testa det. I många fall används dieselvärmaren för att hålla upp motortemperaturen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Patrikkk
11 augusti 2021 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

Patrikkk skrev:

Hybrid_ skrev:
Det sitter inte någon dieselvärmare monterad som lagt av? Är bilen importerad eller svensksåld?

Den är svensksåld, finns dieselvärmare som enligt förra ägaren fungerade, har själv inte testat. Bör jag göra det?

Jaa, du bör testa det. I många fall används dieselvärmaren för att hålla upp motortemperaturen.

/Benny

Ska dieselvärmaren vara igång när jag kör också? Igår när jag körde på motorvägen kom temperaturen upp till 80 grader, men sjönk rätt fort när jag saktade ner och körde långsammare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 augusti 2021 · 14 041 Inlägg

Patrikkk skrev:

Vettemannen skrev:

Patrikkk skrev:

Den är svensksåld, finns dieselvärmare som enligt förra ägaren fungerade, har själv inte testat. Bör jag göra det?

Jaa, du bör testa det. I många fall används dieselvärmaren för att hålla upp motortemperaturen.

/Benny

Ska dieselvärmaren vara igång när jag kör också? Igår när jag körde på motorvägen kom temperaturen upp till 80 grader, men sjönk rätt fort när jag saktade ner och körde långsammare.

Dieselvärmaren skall alltid vara på. Jag tror att det finns en termostat som reglerar om den skall värma eller inte. Motorn skall hålla rätt temperatur och jämn temperatur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Tror det är problemet, som även Benny är inne på. Dieselvärmaren tvångskörs när motortempen är under en viss temperatur. Mycket vanlig lösning på "dagens" snåla dieslar som är av lite äldre snitt. Har du timer eller dylikt så försök starta den, går den inte då tror jag problemet ligger där. I högre farter och under belastning får turbon jobba och motorn blir varm.

Chansen finns att vintern kommer att bli jobbig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
11 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, trasig Dieselvärmare låter ju mkt. troligt. Fast, de e´ju som regel trasiga eller spärrade..pga. för många startförsök.  Skulle nog ta felkoder, o kolla termostaten.  Fast i vinter, så borde du skaffa en riktig motorvärmare. -Lycka till

mvh/husse

Nybergrobin
12 augusti 2021 · 2 378 Inlägg

Låter hellre som en sopslut temostat!

Brådhis * Voff voff *
12 augusti 2021 · 10 277 Inlägg

Det behövs ingen dieselvärmaren för att hålla normal arbetstemperatur i augusti. Koncentrera dig på att kolla termostaten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Brådhis skrev:
Det behövs ingen dieselvärmaren för att hålla normal arbetstemperatur i augusti. Koncentrera dig på att kolla termostaten.

Kan väl hålla med dig till viss del. Termostaten är troligen den billigaste saken att börja med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang