B230fk bluddrar

Tenco
13 augusti 2021 · 173 Inlägg

Hej på er gott folk!
Sitter med en B230fk i en 945a som jag har lite små problem med. Så vänder mig hit å letar svar å tips big_smile

Mitt första problem är att om man startar bilen så går den som en klocka på tomgång och man kan varva upp motorn hur mycket som helst. Men så fort man börjar köra så blir det lite lurt. Den får svårt att gasa och kommer ofta inte över 2500 varv. Eller bättre sagt att den går bra enda till turbon ska börja trycka. Då ba saktar den ner å fastnar på det varvtalet och ingen ökad hastighet.

det andra problemet är att avgaserna är väldigt vita, fått rekommenderat att det är topplockspackningen som är väck och nu är den bytt till mekonomens topplcokspackning. Samt att det inte kommer ut olja i kylarvätskan eller kylarvätska i oljan. Men trots det så är avgaserna rejält vita.

Kammen står helt rätt och det är nya tändstift och kablar till alla cylindrar. Rotor och fördelarlock är också bytt. Insugspackning är också bytt och åtdraget.
Någon som har nå hjälp att ge?

Mossan1
14 augusti 2021 · 2 796 Inlägg

Är bilen standard eller modifierad på något sätt?

Enbart vita avgaser räcker inte för diagnosen topplockspackning som föressten i de allra flesta fall är följdfel av överhettning.

Så den går exakt lika efter bytet?

Tenco
14 augusti 2021 · 173 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är bilen standard eller modifierad på något sätt?

Enbart vita avgaser räcker inte för diagnosen topplockspackning som föressten i de allra flesta fall är följdfel av överhettning.

Så den går exakt lika efter bytet?

Det sitter en biffigare turbo på den, och den går exakt likadant. Ingen skillnad alls. Men det jag märkt är att oljan inte ser dålig ut så kanske turbon bränner kylarvätska? Därmed turboras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang