Motor frikopplar vid 2000rpm?

huehue
16 augusti 2021 · 2 Inlägg

Hej! Har en Mitshubishi Outlander 2008, gått 27000 mil.
Kamrem bytes för ca 200 mil sedan.
Upptäckt ett problem som kommit smygandes (innan bytet), och har blivit mer frekvent med tiden.
Det som händer är när jag kör i 4 eller 6 ans växel ofast och gasar full gas och varvar uppemot 2000rpm (där turbon brukar dra igång?) så drar rpm iväg utan att leverera kraft såsom att den blir frikopplad och hittar tillbaka igen och går ner till varvtalet som den var på.
(Lite som känslan i en automat när den växlar ner och varvar upp när man ska köra om)

Min killgissning är kopplingen som börjar bli kass?
Vad tror ni?
Uppskattad kostnad för att åtgärda det ni tror ? big_smile
Ska sälja den billigt till en kompis så vill vara ärlig med allt!

Mvh, A

Utmarks-Loke
16 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Ja, låter som du behöver ny koppling. Nu är det ju krångligt att byta på bilar med fyrhjulsdrift eftersom det är mer grejer som måste plockas ner för att man skall komma åt kopplingen så du får nog räkna med 10.000kr och uppåt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 augusti 2021 · 13 736 Inlägg

kan låta konstigt men ibland kan man behöva misshandla kopplingen lite..  det har hjälpt på någon bil jag hade lite slirade på kopplingen.. men misshandlade man den lite så blev den perfekt igen..   minns inte ens vilken bil det var.   men det var någon bil med relativt nybytt koppling iaf.  så jag var väldigt fundersam varför jag upplevde lite slir ibland.     nu menar jag inte att du ska köra fullt ös men ligga och dutta några gånger där den brukar slira.. och kanske stampa till på kopplingen just när laddet kommer. men släppa av omgånde..  för är den dålig på riktigt kan det ställa till det om du slirar sönder kopplingen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
17 augusti 2021 · 2 805 Inlägg

Enda gångerna som extra slirande på kopplingen kan åtgärda en slirande koppling är om den är oljeindränkt eller om svänghjul och tryckplatta är rostiga.
Rost kan vi utesluta på en bil som inte stått i årtionden.
Olja skulle du se under kopplingskåpan.

Kopplingsbyte på 4wd bilar ligger i regel mellan 15 och 25 tusen kronor på verkstad.  Ett ev dåligt dubbelmassesvänghjul lägger till dryga 6000kr ovanpå priset.

Senast redigerat av Mossan1 (17 augusti 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang