Folierat tak, behålla eller ta bort?

rundtrugad
16 augusti 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Hoppas att jag hamnar i rätt forumdel, första tråden här. Är ny med bilar också.

Jag har en Seat Leon från 2018 med folierat tak från fabrik. Gillar utseendet men vad jag läst mig till så håller en folie inte för alltid och den kan bli svårare att få bort ju längre den sitter på. Den ser fortfarande bra ut och vad jag kan se inga skador, är det värt att ändå ta bort den nu innan det blir svårare att göra bra?

Om jag ska ta bort den, vart gör man det helst? Valfri rekondfirma eller ska det vara någon lackfirma? Vad är rimligt att betala?

Jag hörde av mig till en rekondfirma i stan och de ville ha 2000, känns dyrt men det kanske är vad man får räkna med?

Tack på förhand!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 augusti 2021 · 14 042 Inlägg

rundtrugad skrev:
Hej!

Hoppas att jag hamnar i rätt forumdel, första tråden här. Är ny med bilar också.

Jag har en Seat Leon från 2018 med folierat tak från fabrik. Gillar utseendet men vad jag läst mig till så håller en folie inte för alltid och den kan bli svårare att få bort ju längre den sitter på. Den ser fortfarande bra ut och vad jag kan se inga skador, är det värt att ändå ta bort den nu innan det blir svårare att göra bra?

Om jag ska ta bort den, vart gör man det helst? Valfri rekondfirma eller ska det vara någon lackfirma? Vad är rimligt att betala?

Jag hörde av mig till en rekondfirma i stan och de ville ha 2000, känns dyrt men det kanske är vad man får räkna med?

Tack på förhand!

En firma vill ha betalt för det dom gör och av 2000 kr blir det inte många timmar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
16 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Eller bara låt det vara och när folien till slut blir dålig kan du sätta på någon annan kul

patrik79
17 augusti 2021 · 782 Inlägg

Jag har svårt att tänka mig att Seats folierade tak inte håller i 10 år. Jag tippar alltså på att folien på ditt tak håller i minst 7 år till, så gillar du taket som det är nu så tycker jag du ska behålla det.
Som du även skriver så KAN den bli svårare att få bort med tiden, det är inte säkert att den blir det så om du ändå gillar utseendet med folien så förstår jag inte alls vitsen med att ta bort den i förtid. Att ta bort folien så det blir bra klarar alla som jobbar med folie oavsett om den suttit i 3, 10 eller 30 år, det tar bara lite olika lång tid.

Enda nackdelen jag kan komma på med att ha kvar folien på taket är att all annan lack slits medan taket under folien kommer vara i nyskick, det kan ju vara lite störande om du inte vill ha folie på taket om typ 10-20 år.

Senast redigerat av patrik79 (17 augusti 2021)

Utmarks-Loke
17 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Fabriksmonterad folie borde hålla en avsevärt högre kvalitet än de man sätter dit själv

Tobzter
17 augusti 2021 · 3 145 Inlägg

Den kanske inte är lackad under folien wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang