Volvo Duett med en 1,6 D motor från VW Golf går väldigt ojämnt och ryckigt

Reinar
15 augusti 2021 · 22 Inlägg

Tjena, har en Volvo Duett ifrån 66 med en VW Golf 1,6 D motor. Var ute och körde idag och märkte att epan inte gick som den skulle, några kilometer saktare och ojämnt. Sen blev det bara värre och värre. Nu startar den bra och går fint på tomgång när motorn är kall men när man börjar köra och inte kommit mer än kanske 50 meter börjar bilen gå ojämnt. Det blir bara värre och värre ju längre jag kör, efter ett par hundra meter dör bilen helt för att sen inte starta förs motorn är kall.
Någon som har något förslag på nån lösning? Och finns det nån temporär lätt lösning då jag är ungefär 3 mil hemifrån och kan inte åka 200 meter för att sen sitta och vänta en halv timme

Steff240
15 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Dålig bränsletillförsel kanske?

Reinar
15 augusti 2021 · 22 Inlägg

Ok tack, är väldigt okunnig när det gäller bilar så du får gärna förklara hur jag lätt kan testa om det är dålig bränsle tillförsel

Steff240
15 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Håller den sig igång på tomgång hur länge som helst men dör när du börjar köra? Isåfall låter det som att soppan inte räcker till.

Det finns väl inte så mycket elektronik i sån motor som kan spöka?

Är det elektrisk bränslepump som matar fram till själva dieselpumpen på motorn?

Om du har verktyg och lite grejer kan du testa att koppla förbi bränslefiltret och se om det hjälper.

Reinar
15 augusti 2021 · 22 Inlägg

Det är en mekanisk pump, har tyvärr inga verktyg med. Pappa är på väg så att vi får bogsera men fortsätt gärna att skicka tips och hur man gör isåfall så får jag försöka att felsöka imorgon

Reinar
15 augusti 2021 · 22 Inlägg

Ska tillägga att det sitter en hregg i epan så kan också kanske vara den som spökar?

Reinar
15 augusti 2021 · 22 Inlägg

Fick nu igång bilen, den går bra på tomgång utan att dö, får som sagt kolla lite om den får bränsle som den ska imorgon

Steff240
15 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Du kan börja med att undersöka alla slangar så det inte är läckage nånstans, för då kan den börja dra in tjuvluft i systemet och det är inte optimalt.
Sen kolla så att inte tanken är full med skit som satt igen filter och tankarmatur. Är det Duettens bränsletank så kan det bli en hel del rostflagor och annat bös i botten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2021 · 17 478 Inlägg

Steff240 skrev:
Dålig bränsletillförsel kanske?

Känns som detta ja. Instämmer alltså! Man kan även prova att pilla ur luftfiltret och se om den orkar linka sig fram lite bättre då. Frågan är hur länge golfdieseln suttit i Epan? Den har väl levt ett hårt liv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Reinar
16 augusti 2021 · 22 Inlägg

Tack för alla svar, det är läckage i bilen, men den har gått bra innan trots det. Men kollar på det och ser om jag hittar varför det läcker. Sen pratade jag med en mekaniker och han sa att jag skulle byta bränslefiltret, och det finns ju på biltema för inte en så stor slant. Det är bara det att jag inte vet vart det sitter, har förstått att dem kan sitta vid tanken men såg inget där, nån som vet vart dem brukar sitta? Och sen det där luftfiltret jag har är jag också lite lur på, då förra ägaren hade satt en strumpa där istället för att den gick dåligt. Vi satte på ett sportluft ifrån biltema för några dagar sedan och den gick bra. Men det kanske är det som bråkar? Hur rengör man lättast tanken då? Vi bytte tankarmatur nyligen och då verkade det inte som att det var mycket skit i men vet inte hur det är nu.

Senast redigerat av Reinar (16 augusti 2021)

Reinar
16 augusti 2021 · 22 Inlägg

Hitta bränslefiltret, ska byta det och se om bilen går bättre, uppdaterar senare igen

Reinar
16 augusti 2021 · 22 Inlägg

Har nu bytt bränslefilter och den går lika dåligt. Det positiva är att ni hade rätt och den får nästan ingen soppa, droppar bara ur pumpen. Ska byta den och hoppas att det funkar som det ska sen. Uppdaterar senare ikväll

Steff240
16 augusti 2021 · 1 018 Inlägg

Jag utgår från att du luftat bränslesystemet ordentligt efter filterbytet? smile

Reinar
16 augusti 2021 · 22 Inlägg

Yes, jag och pappa har luftat bränslesystemet och bytt pump nu. Den går fortfarande dåligt, har svårt att säga om det har blivit någon förbättring eller inte. Tänkte testa med Biltemas dieseltillsats som ska rensa bränslesystemet, nån som har någon erfarenhet av det? Om det inte funkar så är det väll att rensa tanken som återstår. Kom gärna med mer tips!

Reinar
18 augusti 2021 · 22 Inlägg

Har nu testat med dieseltillsats, det blev en förbättring men den går fortfarande inte bra. Nu vet jag inte längre vad jag ska testa men får försöka googla runt lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang