Byta kamkedja BMW 320i e46 2005

Kevster
18 augusti 2021 · 5 Inlägg

Hej! För ett tag sedan så besiktade jag min BMW, och fick nedslag på att utsläppsvärdena var för höga:

CO: 2,9 [0,3]
CO 2500 varv: 1,9 [0,2]
HC: 276 [200]
Lambda: 1,14 [0,97 - 1,03]

Bilen går ”skakar” en del och går för det mesta väldigt ojämnt på tomgången efter start. Motorlampan har även börjat lysa efter besiktningen.

Jag har fått tips om att detta kan bero på att kamkedjan är slapp, och att den isåfall behöver bytas. Någon som vet om det är så eller kan bero på något annat? Isåfall tänker jag att jag ska byta kedjan själv, vad bör jag tänka på?

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 augusti 2021 · 3 352 Inlägg

Kevster skrev:
Hej! För ett tag sedan så besiktade jag min BMW, och fick nedslag på att utsläppsvärdena var för höga:

CO: 2,9 [0,3]
CO 2500 varv: 1,9 [0,2]
HC: 276 [200]
Lambda: 1,14 [0,97 - 1,03]

Bilen går ”skakar” en del och går för det mesta väldigt ojämnt på tomgången efter start. Motorlampan har även börjat lysa efter besiktningen.

Jag har fått tips om att detta kan bero på att kamkedjan är slapp, och att den isåfall behöver bytas. Någon som vet om det är så eller kan bero på något annat? Isåfall tänker jag att jag ska byta kedjan själv, vad bör jag tänka på?

Har du läst felkoder? Är ovanligt att kedjan blir slapp på dessa motorer, om de nu inte rullat väldigt långt smile

Kan vara bra att ta ett kompprov med. Så man vet att det är ok. Om din kedja eller kedjesträckare är dåliga så kan kedjan ha hoppat en kugg och ventilerna kan ha träffat kolvarna. Då blir de snea och sluter inte tätt. Så då är det bra med ett kompprov.

Att byta kamkedja och sträckare är ett stort jobb. Du behöver ett specialverktyg som låser kamaxlarna och vanosenheterna. Sen kedja, sträckare och nya glidskenor. Även diverse packningar som ventilkåpspackning, packning till kåpan över kamkedjan osv smile

Men börja med att läsa felkoder och göra ett kompprov

Senast redigerat av Marcus_89 (18 augusti 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang