Audi A4 2003. Motorfläkten stänger inte av sig

AudiA42003
21 augusti 2021 · 3 Inlägg

Hej. Köpte nyligen en Audi A4 1.8 2003 årsmodell. Allting fungerar fint på den förutom att kylarfläkten går igång efter att man stänger av bilen. Den lägger inte av först man drar ur säkringen. Jag märkte en dag att bilen var helt tömd på batteri och när vi väl hade laddat och fått igång den så sa grannen till på kvällen att fläkten har stått o gått i flera timmar. (Inte undra på vad som sänkte batteriet)

Ska tilläggas att innan batteriet laddades lyste ''EPC'' lampan gult. Efter att vi laddade upp batteriet så försvann lampan. Idag märkte jag för första gången att motorlampan lyser gult istället.

Vad kan vara problemet?

candyweiss
21 augusti 2021 · 876 Inlägg

Vector_2003 skrev:
Ja du..... en fel kod skulle ju vara bra.

Du menar väl felkod? Eller menar du fel kod, vad man nu ska med det till?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
husseman
21 augusti 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, givetvis menas ju felkod. Den särskrivningen känns inte svår att klura ut. Finns inlägg som man inte fattar ett skit av. Vill man vara språkpolis, så e´man definitivt på rätt sida- men på fel tråd.

mvh/husse

Utmarks-Loke
21 augusti 2021 · 5 836 Inlägg

Det första man måste göra är att googla fram ett kopplingsschema. På en 2003 kan nog fläkten styras av motorns dator, eller så är det en gammaldags koppling med en tempgivare och ett relä. Innan man vet det är det svårt att felsöka.

Vector_2003
21 augusti 2021 · 20 Inlägg

candyweiss skrev:

Vector_2003 skrev:
Ja du..... en fel kod skulle ju vara bra.

Du menar väl felkod? Eller menar du fel kod, vad man nu ska med det till?

LUL

candyweiss
21 augusti 2021 · 876 Inlägg

Vector_2003 skrev:

candyweiss skrev:

Vector_2003 skrev:
Ja du..... en fel kod skulle ju vara bra.

Du menar väl felkod? Eller menar du fel kod, vad man nu ska med det till?

LUL

BIR

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
AudiA42003
22 augusti 2021 · 3 Inlägg

Vector_2003 skrev:
Ja du..... en fel kod skulle ju vara bra.

Har ej möjlighet till att koppla upp mig på bilens dator först om 2 veckor då farsans kompis kommer hem. Har ej råd att åka till verkstad och få den undersökt i nuläget. Vilket är varför jag skriver på forum.

Enligt dem på jobbet så är det troligen antingen relät eller givaren som inte fungerar som det ska. Vill höra andra synpunkter på det hela.

Tråkigt att de flesta svaren går off-topic.

candyweiss
22 augusti 2021 · 876 Inlägg

AudiA42003 skrev:

Vector_2003 skrev:
Ja du..... en fel kod skulle ju vara bra.

Har ej möjlighet till att koppla upp mig på bilens dator först om 2 veckor då farsans kompis kommer hem. Har ej råd att åka till verkstad och få den undersökt i nuläget. Vilket är varför jag skriver på forum.

Enligt dem på jobbet så är det troligen antingen relät eller givaren som inte fungerar som det ska. Vill höra andra synpunkter på det hela.

Tråkigt att de flesta svaren går off-topic.

Som LUL menar du såklart då big_smile

Senast redigerat av candyweiss (22 augusti 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Vector_2003
22 augusti 2021 · 20 Inlägg

candyweiss skrev:

Vector_2003 skrev:

candyweiss skrev:

Du menar väl felkod? Eller menar du fel kod, vad man nu ska med det till?

LUL

BIR

jasså det säger du............

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang