Fråga ang servicestämpel.

Avresto
26 augusti 2021 · 202 Inlägg

Hej

Har en bil från -09
Service osv gör jag själv men frågan är kan jag fylla i det som är gjort med bilen i serviceboken eller spelar det möjligen ingen större roll?

Kan man åka till en verkstad och få stämpel om man gjort sakerna själv och har kvitto på delarna?

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2021 · 10 280 Inlägg

Avresto skrev:
Hej

Har en bil från -09
Service osv gör jag själv men frågan är kan jag fylla i det som är gjort med bilen i serviceboken eller spelar det möjligen ingen större roll?

Kan man åka till en verkstad och få stämpel om man gjort sakerna själv och har kvitto på delarna?

Att fylla i själv vad som är gjort är ju aldrig fel.

Att en verkstad skulle ta ansvar genom att sätta sin stämpel där utan att ha gjort något på bilen är dels mycket osannolikt och dels oärligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tobzter
26 augusti 2021 · 3 145 Inlägg

Jag fyller alltid i själv vad som är gjort miltal å datum och spar kvittona på alla delar

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Avresto
26 augusti 2021 · 202 Inlägg

Tobzter skrev:
Jag fyller alltid i själv vad som är gjort miltal å datum och spar kvittona på alla delar

Så då fyller jag i det man kan och struntar i att försöka hitta någon att stämpla

Low
26 augusti 2021 · 3 313 Inlägg

Finns säkert någon Kalle runt hörnet som säljer sin stämpel.

Men tycker du det känns rätt?.......

Hamilton
26 augusti 2021 · 8 864 Inlägg

Du kan lika gärna skippa det helt, en servicebok med egna anteckningar är inte vatten värt.

Fotograf på tierpidag.se
Tobzter
26 augusti 2021 · 3 145 Inlägg

Köper ja en äldre bil som har egna anteckningar som kan bekräfta detta med tex kvitto ser ja det i alla fall som något positivt,

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
simlar
26 augusti 2021 · 5 526 Inlägg

Skriv in i serviceboken det du gjort, påverkar aldrig negativt vid försäljning i framtiden.
Spara även kvitton eller kopia på kvitton i servicepärmen.

Stämpel kan du helt glömma att någon verkstad ger utan att du lämnat in bilen för service och stämpeln blir då enbart på den service verkstaden gjort.
Däremot så kan du ju tillverka din egna stämpel om du vill vara onödigt seriös.

Det du kan göra är att signera med dina initaler eller en namnteckning istället för att stämpla så ser man vilken av bilens ägare som servat själv om boken inte försvinner efter x antal ägarbyten i framtiden.

Senast redigerat av simlar (26 augusti 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
26 augusti 2021 · 4 025 Inlägg

Gå in på en mack och fråga om dom vill låna ut sin stämpel smile
men jag skriver ned det som gjort på ett hopvikt A4 lösblad och lämnar boken ostämplad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
26 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Hamilton skrev:
Du kan lika gärna skippa det helt, en servicebok med egna anteckningar är inte vatten värt.

Boken i sig är ju inte värd något. Det behöver ju inte alls hänga ihop vad som står där och vad som är gjort... men inte kan det skada att föra logg på det man gör och när det var gjort. Säljer man till en seriös spekulant så uppskattar dom ju någon som bryr sig lite.

Jag noterade i ett mail i min utkorg på gmail hur jag skötte min V70 och kunde då se att biltemas hjullager höll bara 1000mil, vilka handbromsbackar som inte fungerade osv så om inte annat för egen del. Man glömmer väldigt fort när man gjorde service och med vilka delar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hamilton
26 augusti 2021 · 8 864 Inlägg

torpis skrev:

Hamilton skrev:
Du kan lika gärna skippa det helt, en servicebok med egna anteckningar är inte vatten värt.

Boken i sig är ju inte värd något. Det behöver ju inte alls hänga ihop vad som står där och vad som är gjort... men inte kan det skada att föra logg på det man gör och när det var gjort. Säljer man till en seriös spekulant så uppskattar dom ju någon som bryr sig lite.

Jag noterade i ett mail i min utkorg på gmail hur jag skötte min V70 och kunde då se att biltemas hjullager höll bara 1000mil, vilka handbromsbackar som inte fungerade osv så om inte annat för egen del. Man glömmer väldigt fort när man gjorde service och med vilka delar.

Jag sparar alla mina kvitton på det som gjorts på bilen så själva boken är för mig ointressant och om bilen mot förmodan skulle bli till salu så räcker en tjock pärm lika långt som en servicebok, självklart är även serviceboken fullstämplad av auktoriserade verkstäder ;-)

Fotograf på tierpidag.se
mb_pucken
26 augusti 2021 · 5 087 Inlägg

På mina bilar antecknar jag vad och när saker görs tex service och sparar alla kvitton.
Köper jag en bil med inskrivet i boken av tidigare ägare samt med kvitton så tycker jag det är bättre än ingen servicehistorik alls. Då känns det faktiskt som tidigare ägare vart någorlunda seriös.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang