Volvo V50

Jorgen_48
30 augusti 2021 · 1 Inlägg

Köpte mig en Volvo V50 2,0d 2008. I går men vid kraftiga gas pådrag, rycker det kraftigt svart rök bakom bilen. Någon som vet var man kan börja jaga felet. Bilen har 30,000 mil. Men komplett service bok. Senaste service på 29,500 i maj månad.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Brådhis * Voff voff *
30 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

Jorgen_48 skrev:
Köpte mig en Volvo V50 2,0d 2008. I går men vid kraftiga gas pådrag, rycker det kraftigt svart rök bakom bilen. Någon som vet var man kan börja jaga felet. Bilen har 30,000 mil. Men komplett service bok. Senaste service på 29,500 i maj månad.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Svart rök är ju överskott på bränsle (eller brist på luft...). Så, igensatt luftfilter är ju det första du bör kolla. Annars är ju felkoder och/eller live-data en bra väg att gå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2021 · 13 732 Inlägg

jag gissar på att partikelfiltret är bortplockat.. då brukar dom där ryka skapligt bra när man trycker full.. brukar räcka med att torrvarva så ser man ganska svarta moln.. framför allt om bilen gått väldigt lugnt och en mer glasglad tar över.   det är ju inte normalt som sådant. men om det är så är det inte konstigt att den ryker svart..    annars är det vanligt med trasiga slangar mellan turbon och intercoolern och intercoolern till insuget.. så var det på någon v50 polarn köpte

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang