Väghållning bil med stel bakaxel

torpis Forummoderator
31 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Vad kan vi om väghållning på muppbilar?

Jag har en framhjulsdriven bil med stel bakaxel. Det är en elbil med 300Nm i vridmoment vilket i sin tur innebär att den är pigg i stadskörning. Jag vill nog mena att det känns som en bensinbil på kanske 300hk när man kör i stan...  följden är att innerhjulet lyfter och spinner väldigt lätt.

Van kan man hitta på för att minska dessa tendenser? Jag förstår att en diffbroms vore bra, men det är inte aktuellt här för stunden tyvärr. Jag förstår ju lite hur karossen påverkas av krafterna som uppstår och funderar kring krängningshämmarna.  Fram skulle man kunna minska något och bak öka. Men rent instinktivt känns det inte fel att mjuka upp fram, snarare att skruva åt bak då.

Jag vet inte ens om bilen har krängningshämmare bak original. Kan ju vara poäng att montera en om det inte finns.  Brukar FWD bilar med stel bakaxel ha krängningshämmare bak?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Trekmeister
31 augusti 2021 · 272 Inlägg

Kan bara tala för lite äldre SAABar med stel och halvstel bakaxel och där är bakre krängningshämmaren väldigt viktig för att trycka ner det inre framhjulet i kurvor. En styvare sådan är ofta en bra uppgradering. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti 2021 · 17 466 Inlägg

Kör en del elbilar och vridet ställer ibland till det innan bilens ESP tar tag i saken.
Den bil jag kör med 882Nm är hopplös. Man måste verkligen köra med "ägg under foten". i synnerhet med 2wd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
31 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Trekmeister skrev:
Kan bara tala för lite äldre SAABar med stel och halvstel bakaxel och där är bakre krängningshämmaren väldigt viktig för att trycka ner det inre framhjulet i kurvor. En styvare sådan är ofta en bra uppgradering. smile

Tack!

Hur upplever du fjäderbenstag påverka det hela? fram/bak stag under bilen? Det är ju stor skillnad på att montera i stylingsyfte och att verkligen påverka egenskaperna hos bilen. Ett bakre fjäderbenstag är ju en smula i vägen i en bruksbil tex.

Så här ser bakaxeln ut. Gissar det är vad man kallar halvstel

https://www.ioniqforum.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.ioniqforum.com/attachments/rearaxle-png.31704/


Gissar att det är något åt detta håller man vill åstadkomma?

http://lh5.ggpht.com/_bbBya9ov5jI/ScYUJDmSBuI/AAAAAAAAAYM/dZgiR5aphdc/s800/DSC00668.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Trekmeister
1 september 2021 · 272 Inlägg

Det där ser ut som en halvstel bakaxel ja, liknande konstruktion som gamla 9-3. Skulle säga att den andra bilden stämmer, det är något åt det hållet du är ute efter.

Åter igen är den praktiska erfarenheten begränsad, men jag satte i en grövre krängningshämmare i min og9-3 en gång i tiden och det tyckte jag gjorde väldigt stor skillnad redan vid lite lätt inspirerad körning. Fjäderbensstag kan jag varken säga bu eller bä om, i mitt fall var det en bruksbil och då är det som du säger ganska mycket i vägen.

Finns det inte för just din modell kanske den delar bakvagn med någon annan Hyundai som det finns passande eftermarknadsprylar att skruva på?

Brasklapp för att en Ioniq såklart är en helt annan och mycket modernare bil och säkert mycket vridstyvare än en gammal 9-3:a (känd för att vara motsatsen smile). Hur mycket som är applicerbart på den är nog säkrast att låta vara osagt.

viccoA
1 september 2021 · 3 109 Inlägg

Känner igen det från vår Leaf. Ålar i bakvagnen när man tar rondeller lite kvickt med mycket gaspådrag, efter lite ålning börjar den "ploga" rakt fram istället a´la övermotoriserad framhjulsdriven understyrning.

torpis Forummoderator
1 september 2021 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Känner igen det från vår Leaf. Ålar i bakvagnen när man tar rondeller lite kvickt med mycket gaspådrag, efter lite ålning börjar den "ploga" rakt fram istället a´la övermotoriserad framhjulsdriven understyrning.

Leaf 24/30 hade avsevärt mycket sämre väghållning rent generellt än Ioniq. Men jag upplevde inte den som att lyfta innerhjulet på samma sätt.

Leaf 24 2014-2016 är ofta snett byggda från fabrik. Bakaxeln är snett svetsad med skumma hjulvinklar som följd. Äter däck och ålar. Går att åtgärda med shims mellan hjulhub och axel. Men det krävs ju lite tid i en bänk för att mäta hjulvinklar för att få rätsida på det. Får man veta vinklarna på bakhjulen så kan man ju rita upp en enkel skiss och ta ut mått och vinklar för att avgöra vilka schims som åtgärdar felet.  Tror det var användare LEM på teslaclubsweden som gjorde det på sin Leaf. Värt att kolla kanske.

När man kör på vintern med Leaf och den börjar åla på vägen så vet man det är halt ute. Vilken annan bil som helst så märker man det först när man bromsar och ABS går in, men Leaf ålar som en orm på rak väg i halka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
1 september 2021 · 10 572 Inlägg

Trekmeister skrev:
Det där ser ut som en halvstel bakaxel ja, liknande konstruktion som gamla 9-3. Skulle säga att den andra bilden stämmer, det är något åt det hållet du är ute efter.

Åter igen är den praktiska erfarenheten begränsad, men jag satte i en grövre krängningshämmare i min og9-3 en gång i tiden och det tyckte jag gjorde väldigt stor skillnad redan vid lite lätt inspirerad körning. Fjäderbensstag kan jag varken säga bu eller bä om, i mitt fall var det en bruksbil och då är det som du säger ganska mycket i vägen.

Finns det inte för just din modell kanske den delar bakvagn med någon annan Hyundai som det finns passande eftermarknadsprylar att skruva på?

Brasklapp för att en Ioniq såklart är en helt annan och mycket modernare bil och säkert mycket vridstyvare än en gammal 9-3:a (känd för att vara motsatsen smile). Hur mycket som är applicerbart på den är nog säkrast att låta vara osagt.

Tack igen. Jag är ganska fiffig så jag skall nog kunna få till något vettigt. Ioniq hybrid och plugin har delad bakaxel i modernare snitt. Av någon anledning så har EV inte den. Kan tänkas vara att batteriet är i vägen, annars vore det kul att byta bara för att man kan. Eller rita en egen bakvagn.... hm.... ja ja

Till min lille MR2 ritade jag upp original kränghämmare i CAD, gjorde en simulering på hur mycket den böjde sig vid en exempellast på säg 100kg. Sedan ritade jag "bara" en ny som var dubbelt så styv och tillverkade den.

https://i.imgur.com/cYR9ah1h.png

https://i.imgur.com/RykQEQyh.png

https://i.imgur.com/WRTeVqhh.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
1 september 2021 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Känner igen det från vår Leaf. Ålar i bakvagnen när man tar rondeller lite kvickt med mycket gaspådrag, efter lite ålning börjar den "ploga" rakt fram istället a´la övermotoriserad framhjulsdriven understyrning.

Leaf 24/30 hade avsevärt mycket sämre väghållning rent generellt än Ioniq. Men jag upplevde inte den som att lyfta innerhjulet på samma sätt.

Leaf 24 2014-2016 är ofta snett byggda från fabrik. Bakaxeln är snett svetsad med skumma hjulvinklar som följd. Äter däck och ålar. Går att åtgärda med shims mellan hjulhub och axel. Men det krävs ju lite tid i en bänk för att mäta hjulvinklar för att få rätsida på det. Får man veta vinklarna på bakhjulen så kan man ju rita upp en enkel skiss och ta ut mått och vinklar för att avgöra vilka schims som åtgärdar felet.  Tror det var användare LEM på teslaclubsweden som gjorde det på sin Leaf. Värt att kolla kanske.


När man kör på vintern med Leaf och den börjar åla på vägen så vet man det är halt ute. Vilken annan bil som helst så märker man det först när man bromsar och ABS går in, men Leaf ålar som en orm på rak väg i halka.

Intressant!
Jag har en 2019 40kwh, upplever den som relativt trygg rakt fram och har inte märkt av nervöst beteende i halka, kanske lyckosamt att jag fått en någorlunda rätt tillverkad bil? tongue
Men ålar gör den när man kör den "på gränsen", den känns mjuk i sidled. Min högst amatörmässiga gissning är för klen krängningshämmare både fram och bak i kombination med komfortinriktade dämpare och fjädrar samt för mycket toe in fram (man vill gärna nästan ligga på toe out om det ska svänga bra men upplevs nervösare i vardagen), mer camber fram och för lite toe-in bak.

Kanske ska ta mig tiden att hissa upp den i maskinen för 4-hjulsmätning/inställning.

Senast redigerat av viccoA (1 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang