Bygga ”festivalhögtalare” av billjud!

Hickan
2 september 2021 · 374 Inlägg

Halloj
Har börjat plugga i en studentstad och fick idén att spika ihop en högtalarlåda så jag kan överrösta alla andra på campusområdet! Är det möjligt att få något som klarar att spela så nära hela kvällen det går (utan laddning) och ändå spela högt? (Överrösta alla boomboxes och sånt som går att köpa i butik)

Vill att den ska kunna rullas rutt på säckkärra (permanent monterad på denna i princip).
Jag tänker mig 2 st 6x9” då jag har det liggandes, samt köpa midbasar, 2x8”, som går lågt i registret så man ändå får något som liknar bas (portad midlåda för dessa). Detta hade jag tänkt driva på ett 4 kanalssteg. Och sen en stereo på det

När det kommer till batteri är jag lite osäker. Jag har ett biltema 72ah agm liggandes, men även ett 170ah agm batteri, men det väger ju 50kg och är en halvmeter brett. Iofs går det väl att ställa denna på höjden. Det ska ju även vara möjligt att släpa runt på klossen också. Vad tror ni? Jag skippar ju diskanterna helt, men 6x9 är väl diskant så det räcker? Har själv inte ens lyssnat på mina 6x9or tongue

Senast redigerat av Hickan (2 september 2021)

jag hatar bilar
mb_pucken
2 september 2021 · 5 087 Inlägg

Jag hade skippat 6x9 helt och köpt ett par billiga diskanthorn i stället. Finns ju en hel del så paketpriser på "raggarplankor" eller paket med middbasar och horn.
Ett bättre alternativ är ju att köpa ett par äldre PA högtalare och ett slutsteg som går på 12V. Ett digitalt steg ger bra effekt till liten peng och plats.
Det drygaste är helt klart att bära runt på batteriet, ett packe LTO batterier skulle dock vara smidigt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Janneutanb
2 september 2021 · 7 271 Inlägg

Just nu är billjudssverige helt inne i att spela högt, långt borta så det finns jättemycket alternativ att välja ifrån med oerhört hög känslighet.
Högre känslighet innebär mindre effekt för samma ljudnivå eller högre ljudnivå med samma effekt.
Firman borde också kunna ge förslag på en ordentlig låda åt dig för att få ur det mesta.

Sen klass D steg för att hålla strömförbrukningen nere.

Bygg så att den rullar på vettiga hjul så är det inga problem att ha det stora batteriet.
Men du kan testa med det lilla först och se hur länge det räcker.

Hickan
2 september 2021 · 374 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag hade skippat 6x9 helt och köpt ett par billiga diskanthorn i stället. Finns ju en hel del så paketpriser på "raggarplankor" eller paket med middbasar och horn.
Ett bättre alternativ är ju att köpa ett par äldre PA högtalare och ett slutsteg som går på 12V. Ett digitalt steg ger bra effekt till liten peng och plats.
Det drygaste är helt klart att bära runt på batteriet, ett packe LTO batterier skulle dock vara smidigt :-)

har aldrig förstått riktigt hur PA element defineras. men det låter ju bra. finns det något du kan rekommendera här?

ett digitalt slutsteg? vad menas? det är alltså inget brassesteg du tänker på?

har typ en sån här kärra hemma jag tänkte ta: https://www.gerdmans.se/lager-och-indus … boEALw_wcB

saken med litiumceller är ju att för att få en rimlig ah blir de ju förbannat dyrt, lägger man sigg på 40ah lto lär det ju inte räcka speciellt länge tyvärr. och jag har ju redan ett 170ah agm i garaget, och ett 74 ah då :-)

Senast redigerat av Hickan (2 september 2021)

jag hatar bilar
Hickan
2 september 2021 · 374 Inlägg

Janneutanb skrev:
Just nu är billjudssverige helt inne i att spela högt, långt borta så det finns jättemycket alternativ att välja ifrån med oerhört hög känslighet.
Högre känslighet innebär mindre effekt för samma ljudnivå eller högre ljudnivå med samma effekt.
Firman borde också kunna ge förslag på en ordentlig låda åt dig för att få ur det mesta.

Sen klass D steg för att hålla strömförbrukningen nere.

Bygg så att den rullar på vettiga hjul så är det inga problem att ha det stora batteriet.
Men du kan testa med det lilla först och se hur länge det räcker.

alright, det finns ju lämpliga 1200w monoblock att få tag i, klass d. men funkar det verkligen bra att driva diskant och midbas på samma kanal? känns helt galet i min värld. annars ramlar man ju ner på 4- kanals och sånna klass d existerar ju typ inte

jag hatar bilar
Lucif3r
2 september 2021 · 2 208 Inlägg

Det går utmärkt att driva diskant och midbas på samma kanal, det är så man gör i dom flesta fallen. Dock så behöver man ett delningsfilter för att dela upp frekvenserna mellan diskant och midbas, annars blir det bara skit smile

Hickan
2 september 2021 · 374 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det går utmärkt att driva diskant och midbas på samma kanal, det är så man gör i dom flesta fallen. Dock så behöver man ett delningsfilter för att dela upp frekvenserna mellan diskant och midbas, annars blir det bara skit smile

fan det är ju sant, men då är det ett delningsfilter som delar för både midbas och diskant du tänker på? alltså inte bara filter för diskanten?

hört en del om att dessa sägs vara prisvärda: https://www.totalljud.se/Produkt/984/SP12-200
svinbilliga är dom också tongue men 8 ohm, hur ska jag konstruera det på bästa vis? lär ju köra 2 för att få ner till 4 ohm, 2 sånna på samma kanal blir tungt om man inte kör mono, men vad tros om att köra ett monoblock med 2 sånna och sedan ett rejält horn? finns det något delningsfilter som pallar med det tro?

är lite osäker på hur mycket högtalare man faktiskt får plats med på en säckkärra tongue

Senast redigerat av Hickan (2 september 2021)

jag hatar bilar
Hickan
2 september 2021 · 374 Inlägg

nu har jag något på spåren, jag kan köra 1x12" bas (kanske att det blir en midbas som går otroligt djup här istället), 2x10" (möjligtvis 8" istället) mid med ett delningsfilter till en singel riktigt vass diskant, på ett 4 kanal steg klass d, typ detta: https://www.jjaudio.se/slutsteg/swat-glk-f175d.html

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang