Volvo 944 Bagagelås / Går ej öppna bagage.

VTEx
22 mars 2017 · 107 Inlägg

Hej.
Har ett "litet" problem, jag får ej upp bagageluckan på min Volvo 944.
Man hör att C-lås motorn går, så jag tror inte att felet sitter där.
Har provat använda nyckeln direkt i luckan men låset är totalt kört, då jag förmodar att det låset aldrig används sedan 1998 då bilen rullade ut första gången.
Har provat smörja i flera dagar utan resultat.

Går ej fälla säten bak, det är en plåt över hela ryggen.
Använda förlängare för att lossa panelen inne i skuffen via skidluckan är snuddpå omöjligt.

Har hört att man måste borra bakom regplåten, vilket känns riktigt surt på en helt rostfri fin lucka.
Men är det de ända alternativet så har man väll inget val?
Men frågan är vart man ska borra? Så det blir rätt ställe direkt, så man inte måste borra 2-3hål.
Någon som har något tips eller bild på hur man kan göra?

Senast redigerat av VTEx (22 mars 2017)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Volkswagen 1600 TL "SextonHundran" (1972)
Ford Cmax "Smaxen" (2012)
Chevrolet Impala "BTK" (1968)
siiimooon Påstängd
22 mars 2017 · 1 194 Inlägg

Eftersom låset inte fungerar så kan du ju bara borra rätt igenom det och sen öppna luckan. Bara stoppa i ett annat lås i luckan sen så syns det ju inget, och ingen skillnad eftersom låset ändå inte fungerade innan. smile

zemet
22 mars 2017 · 4 030 Inlägg

Säker på att du använder rätt nyckel? De 740s jag haft har iaf haft en nyckel till bagageluckan, dörrlås & tändningslåset och en som bara gick till dörrlås & tändningslås.

VTEx
22 mars 2017 · 107 Inlägg

Hmm jag är inte 100 säker att själva luckan poppar upp när man vrider nyckeln?
Tror man bara låser upp lucklåset och sen får man ändå använda handtaget över regplåten för att öppna luckan.

Och jag tror att det är från lucköppnaren till kistan som har staget gått av eller lossnat.

Men är det någon som har en 944 som vet om luckan poppar upp när man vrider nyckeln, isåfall borrar jag tveklöst upp låset och använder mejsel, och byter låset sen.

Ang: fel nyckel så tror jag att det är samma nyckel till alla dörrar och tändningslås
Men jag är inte helt säker på det hmm
Jag får bara in 3-4mm av den nyckeln jag använder nu sen är det tvärstopp.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Aronson
22 mars 2017 · 912 Inlägg

Skruva bort högra bakljuset på bakluckan via hålet i ryggsätet ,det går åt ca 3-4 förlängare och en tia hylsa.Täcklocket på insidan av bakljuset går att lirka bort med ett kvast skaft.
När sedan bakljuset är borta så går det att få in näven utan problem.
Har gjort detta 2 ggr.
Det är som att tapetsera hallen via brevinkastet smile

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2017 · 17 376 Inlägg

Aronson skrev:
Skruva bort högra bakljuset på bakluckan via hålet i ryggsätet ,det går åt ca 3-4 förlängare och en tia hylsa.Täcklocket på insidan av bakljuset går att lirka bort med ett kvast skaft.
När sedan bakljuset är borta så går det att få in näven utan problem.
Har gjort detta 2 ggr.
Det är som att tapetsera hallen via brevinkastet smile

Hahaha!

Men bra tips!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VTEx
23 mars 2017 · 107 Inlägg

Tackar för tipset, tog bort vänstra bakljuset då täckkåpan på baksidan på den sidan redan satt lite löst wink

Väl inne med handen och rotade så hittar jag pinnen som går från handtaget till låset det låg och skramlade inne i luckan.
Så jag fattade först inte hur låset funkade, sen av en slump fick jag in en mejsel ner i hålet där pinnen till handtaget ska gå i, tryckte lite ner och klick sa det så var luckan öppen.
Hantaget är totalt sönderärgat så det måste jag skaffa ett nytt nu. 
Tackar för all hjälp.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?
Aronson
24 mars 2017 · 912 Inlägg

Härligt!!kul att det löste sig.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Toftaklintehamn
3 september 2021 · 10 Inlägg

VTEx skrev:
Hej.
Har ett "litet" problem, jag får ej upp bagageluckan på min Volvo 944.
Man hör att C-lås motorn går, så jag tror inte att felet sitter där.
Har provat använda nyckeln direkt i luckan men låset är totalt kört, då jag förmodar att det låset aldrig används sedan 1998 då bilen rullade ut första gången.
Har provat smörja i flera dagar utan resultat.

Går ej fälla säten bak, det är en plåt över hela ryggen.
Använda förlängare för att lossa panelen inne i skuffen via skidluckan är snuddpå omöjligt.

Har hört att man måste borra bakom regplåten, vilket känns riktigt surt på en helt rostfri fin lucka.
Men är det de ända alternativet så har man väll inget val?
Men frågan är vart man ska borra? Så det blir rätt ställe direkt, så man inte måste borra 2-3hål.
Någon som har något tips eller bild på hur man kan göra?

Hej om bagageluckan på din bil går ej att öppna spraya 5.56 runt handtaget  ganska mycket eller hitta på skroten ny handtag den skall fjädra annars den öppna inte då kommer att fungera dessa är svåra att hitta för det är klassisk fel på 940 skruva av låset smörj den ordentligt då borde fungerar om det tadtaget fjädra då skall den öppna med annars kommer den inte öppna ...tänk arr handtaget från combi och sedan är inte likadana är det combi då skall du ha från combi eller tvärtom

Toftaklintehamn
3 september 2021 · 10 Inlägg

VTEx skrev:
Hmm jag är inte 100 säker att själva luckan poppar upp när man vrider nyckeln?
Tror man bara låser upp lucklåset och sen får man ändå använda handtaget över regplåten för att öppna luckan.

Och jag tror att det är från lucköppnaren till kistan som har staget gått av eller lossnat.

Men är det någon som har en 944 som vet om luckan poppar upp när man vrider nyckeln, isåfall borrar jag tveklöst upp låset och använder mejsel, och byter låset sen.

Ang: fel nyckel så tror jag att det är samma nyckel till alla dörrar och tändningslås
Men jag är inte helt säker på det hmm
Jag får bara in 3-4mm av den nyckeln jag använder nu sen är det tvärstopp.

Nej borra inte använd 5.56 handtaget måste fjädra annars den inte kommer öppna .skruva lås du kan öppna den inifrån bilen går det inte det då har den lila stagen hoppat av du kan då öppna den med skruv mejseln inifrån ..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang