Oljeläckage mellan växellåda och motor?

SebastianLeo
2 september 2021 · 7 Inlägg

Till att börja med så är jag är nästintill helt novis med att skruva med bilar.
Hittills har jag klarat av att fixa det som behövts och hoppas att även detta går vägen.

Någon som kan avgöra utifrån bifogade bilder varifrån det läcker och vad som behöver göras?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Bilen är en v70 2.5 1999.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240986/240986-272f56a356090a15bbffaef6b190a7e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240986/240986-1ad3cd2891d74921d06aa738464d0866.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240986/240986-59e443eeed59cd9a1683e4f64839762a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240986/240986-46ac701776a94ff0dc9db38d0c0d03c3.jpg

Mossan1
2 september 2021 · 2 827 Inlägg

Kolla först noga noga så inte oljan kommer högre upp ifrån ovh rinner ner. Då kam det vara enklare fel.

Är det en turbo kan det vara oljereturen från den.

Men tyvärr är det väkdigt vanligt förekommande med läckage bakom svänghjulet på Volvos 5cyl motorer före 2003 eller någonstans där.
Det är packboxen bakom svänghjulet som läcker.  Det är en 200kr detalj, men problemet är att växellådan måste ner och svänghjul lossas.
En medelstor verkstad vill ha runt 10.000kr för det jobbet.
Med kopplingsbyte (rekomenderas) så är det ca 3000kr till i delar.

En mindre verkstad på liten ort kanske ligger något under i pris.

Kolla uppe FÖRST!
Olja rinner neråt.

H-Karlsson KARLSSON
2 september 2021 · 111 Inlägg

Skulle också gissa på Packboxen. Ett vanligt problem på 850/S,V70 5cyl.

Jag skulle nog kanske passa på att byta koppling och urtramplager när lådan ändå är nere.
Så slipper man det längre fram.

Men gör som Mossan1 säger, gör en ordentlig koll runt toppen och turbon, om du har turbo.

tvätta rent allt noga, och kör sedan. så kanske du kan se varifrån det kommer

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
spillolja
2 september 2021 · 4 025 Inlägg

En bil som har några år på nacken, gör en motortvätt och kör vidare

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SebastianLeo
2 september 2021 · 7 Inlägg

Tack för tipsen! Kollade precis ovanpå växellådan och upptäckte att det var oljigt även där.

Ska torka av och se om jag kan lokalisera exakt vart det läcker så fort jag får tid över.

Det är ingen turbo så är det någon som har en ide om vad det kan vara isf? https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240986/240986-4b1fbe582e4a714a0aab9effb44ed8e3.jpg

Hilmer
2 september 2021 · 1 788 Inlägg

Om oljan kommer uppifrån så brukar det vara packboxarna till kamaxlarna.

Mossan1
4 september 2021 · 2 827 Inlägg

Absolut kanndet komma från tex fördelaren och kamaxelsensorn.
En 1999 kan ha lock istället för fördelaren. Det är ett brytår.

Sen ska man också överväga hur mycket det läcker.
Bilen är gammal, så en helt torr motor är utopi. 
Flera hängande färska droppar och/eller fläck på marken = åtgärd krävs.

Oljesvett som inte direkt droppar och sölar ner kan man strunta i.
Åtgärd/kostnad ska stå i proportion till behovet. En 1999 har sannolikt nått slutskedet av sitt billiv ändå. Behöver inte vara Mint kondition.
Men det är ägaren som bestämmer.

torsen
4 september 2021 · 7 238 Inlägg

Se bara till att du torkar rent så gott det går före besiktningen.
Oljeläckage anses(och är) miljöovänligt och kan rendera en (onödig) 2:a.
Fick själv en 2:a för några år sedan för att oljefiltret inte var tillräckligt åtdraget så att det fuktade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang