Hej gott folk!
Jag hoppas att det inte är alltför ofint att be om köpråd det första man gör..
Grejen är att jag håller på att ta körkort nu som 30+are. Går allt vägen har jag det inom kort. Planen är att omgående därefter införskaffa mig min första bil. Har försökt att läsa på lite, men kan egentligen ingenting om bilar.
Det blir att köpa något begagnat, hade tänkt mig ca 50 000 kr som budget.
Har kommit fram till att jag nog vill ha en liten "halvkombi". Typ Golf-storlek. Kommer till 99% bara vara jag i bilen. Men vill ha möjligheten att få med en del packning, och kanske t.o.m. sova någon natt i bilen när man är iväg och fiskar (Jag är inte lång

). Därför bör baksäten kunna fällas "platt". Manuell eller automat spelar ingen roll. Bilen kommer att användas mestadels för kortare turer, men bör helst inte vara en mardröm att köra även långa turer norrut. Markfrigången ska helst inte vara alltför låg, då jag troligen kommer köra in på en och annan grusväg (dock inte högt prioriterat).
Fördel om bilen är relativt billig i drift (bränslesnål, låg skatt, lågt underhåll). Söker absolut ingen "häftig" bil, utan bara något funktionellt/säkert.
Modeller jag kollat lite på är Toyota Yaris (1,33), VW Golf och Hyundai i20 (1,4) m.f. Finns säkert fler (och kanske bättre?) alternativ. Alla tips mottages tacksamt