Startproblem b230E

Onordin4
4 september 2021 · 135 Inlägg

Provat när jag fick problemet, den dog precis likadant efter nån sekund då. Börjar faktiskt misstänka bakre pumpen eller nått med luften. B230e är ju rätt känslig

Onordin4
7 september 2021 · 135 Inlägg

Kom fram nu till att bakre pumpen är sönder. Det sprutar ingen soppa därifrån nu heller, känner inget flöde i slangarna. En jordkabel har rostat sönder också

UniCross
7 september 2021 · 488 Inlägg

Onordin4 skrev:
Kom fram nu till att bakre pumpen är sönder. Det sprutar ingen soppa därifrån nu heller, känner inget flöde i slangarna. En jordkabel har rostat sönder också

Där har du nog problemet smile Fixar du jordkabeln så har du nog fixat problemet big_smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Onordin4
7 september 2021 · 135 Inlägg

Men det sprutade ju förrut och flöde kändes i slangarna och då fungerade det inte. kan jordkabeln ändå vara problemet?

Steff240
7 september 2021 · 1 016 Inlägg

Kan ju vara glappkontakt kanske.
Men åtminstone vanliga b230f klarar sig utan tankpump. Jag har även kört b230e på enbart huvudpumpen men det var i en folkracebil med ombyggd tank med självfall till pumpen.

Onordin4
7 september 2021 · 135 Inlägg

Jo, vad kan problemet vara om det nu inte är pumpen i tanken? Eller jordkabeln? Tjuvluft typ?

Onordin4
7 september 2021 · 135 Inlägg

Okej, så. Det var inte alls jordkabeln till pumpen, det sitter en svart kabel i samma ”rör” som dom 3 som går in i armaturen. Den hänger löst den svarta kabeln, jag vet inte vad den är till. Sen sitter det också en gummi sak ovanför pumpen i tanken, den är sönder också, filtret är i princip svart också. Är det några saker som kan ha med saken att göra? Ska jag ladda upp lite bilder hur det ser ut?

Onordin4
9 september 2021 · 135 Inlägg

Så, den slutade tända till och stog bara och snurrade, då bytte jag tankarmatur, den gick fortfarande inte. Jag körde på startgas och luftfiltret ”explodera” eller det började brinna och det panga till under huven, luftburken gick i 2 också. Som tur blev det inte seriösare än så, vad kan anledningen vara? Varför startar den fortfarande inte och varför smällde luftburken och filtret?

uhlin
9 september 2021 · 2 834 Inlägg

Onordin4 skrev:
Så, den slutade tända till och stog bara och snurrade, då bytte jag tankarmatur, den gick fortfarande inte. Jag körde på startgas och luftfiltret ”explodera” eller det började brinna och det panga till under huven, luftburken gick i 2 också. Som tur blev det inte seriösare än så, vad kan anledningen vara? Varför startar den fortfarande inte och varför smällde luftburken och filtret?

Hur mycket startgas sprutade du i egentligen? Hahaha.

Onordin4
9 september 2021 · 135 Inlägg

Inte alls mycket. Burken var nästan tom

uhlin
9 september 2021 · 2 834 Inlägg

Kollat så kamrem sitter som den ska?

Får utesluta alla möjliga orsaker.

Onordin4
9 september 2021 · 135 Inlägg

Kamrem sitter som den ska, ja.
Den var inne på verksdag för ett tag sen, dom kollade kamrem och dom ställde tändning samt fixade hallgivaren. Nånting var knas med den, en del var typ böjd på fördelaren. Sen som sagt är bränslepump, bränslefilter och tankarmatur bytt. Det sitter en spricka i själva röret till luftfiltret och in i luftburken, kan det vara att någonting har smygit sig in där? En kompis ska plocka ur sitt hela så jag kan ta den istället

Steff240
9 september 2021 · 1 016 Inlägg

Känns ju som att tändningen står ordentligt fel om den skjuter ut i luftfiltret på det sättet...

Onordin4
9 september 2021 · 135 Inlägg

Får snacka med verksdagen isåfall så får dom dubbelkolla och isåfall fixa det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang