Svår startad v70xc 99

ArvidM
8 september 2021 · 45 Inlägg

Tjena har som sagt en Volvo v70xc 99 som är svårt startad men som när den väl går igång funkar perfekt. Har testat byta batteri och det var inte det som var felet men problemet kom till efter jag bytte kopplingen så tror att det kan vara något sensor eller kontakt som kan vara utdragen. Men när jag lyfte upp bilen imorse så såg jag att det läcker lite över bränsle tanken så det kan också vara ett fel men känns konstigt att just efter jag bytte kopplingen så skulle slangarna erodera sönder så känns fortfarande som det kan vara något annat. Samt så är det jue en awd tank så kommer inte ta ner tanken utan att veta att det är just det som är felet. Vart kan jag bäst kolla om jag har bränsle tryck i mina slangar och att det finns bensin framme vi insprutet när man vrider på starten. Har en polare som kan tro att det är svänghjulsgivaren men har inte hittat någon stans vart man kan köpa en ny sådan. Men när man googlar svänghjulsgivare så kommer det bara fram vevaxelgivare men den vet jag funkar eftersom det är en a traktor och jag tar var signal från den.
All hjälp uppskattas
Mvh Arvid

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
Stortag
10 september 2021 · 298 Inlägg

Då man byter koppling på en sådan bil måste man släppa ner ramen under motorn och eftersom det är en awd blir det extra bökas med vinkelväxlare och annat. Det är lätthänt att man missar något då man lägger ihop tillbaks.
Vissa bilar har ju en lucka under baksätet där man slipper åt bränslepumpen, vet inte på rak arm om dessa har eller inte. Där kanske man kunde se var det läcker.
För att testa bränsletrycket borde dessa ha en ventil på bränslerännan där man kan skruva på en tryckmätare, ser ut ungefär som ventilen på en fälg. Annars kan man ju förstås se värdet med datorn.
Det lönar väl sig nog ändå att kolla felkoder för de kan nog finnas fast inte lampan lyser.

Svänghjulslägesgivaren tror jag inte att det borde vara då jag varit med om det själv på en v70 jag hade. Den tvärdog under körning och startade inte igen. Då den börjar strula verkar det vara mer att den antigen funkar felfritt eller inte alls. Annars får man den nog från volvo.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang