Min V70n 2,4d tappade effekt och dör när jag kopplar.

Joelmagnusson
11 september 2021 · 2 Inlägg

Tjenare, har en V70n 2007 2,4d som alltid startat och gått.
Men en dag så märkte jag hur den hade tappat lite effekt men tänkte inte så mycket mer på det och fortsatte köra. Men under kvällen när jag var påväg hem tappa den väldigt mycket effekt och klarade knappast av uppförsbackar. När jag sedan gasade på efter ett fartgupp hörde jag ett ” pysande ” eller susande ljud ifrån motorn, som ett avgasläckage eller en tryckslang som gick. Men när jag kom in i en rondell längre fram och kopplade för att sakta in så dog bilen. Men startade direkt. Sen när jag försökte köra så dog den vid nästa inbromsning där jag kopplade. Och insåg alltså då att den dör när man kopplar för en inbromsning eller liknande, den blöddrar inte ner eller liknande utan den bara stendör, men startar som vanligt efteråt. Har bytt bränsle filter men ingen skillnad.

Bör kanske tillägga att den går normalt på tomgång men det ” susande ” ljudet hörs fortfarande ifall man varvar eller håller den på varv.

Mossan1
11 september 2021 · 2 790 Inlägg

Skulle gissa att du också har "tappat" turboröret.  En klamma som släpper så det skjuter isär.

Skolexemplet är att den går bra och "poff" (bokstavligen en Poff under huven) så går den mycket illa.
Att det skulle läcka för att sedan hoppa isär är inte särskilt långsökt.

Senast redigerat av Mossan1 (11 september 2021)

Joelmagnusson
11 september 2021 · 2 Inlägg

Tjenare, har redan kollat slangarna men inget hade hoppat av eller liknande…

ottorb
12 september 2021 · 320 Inlägg

har du kolla slangarna vid interncooler

johamn Servicetekniker
12 september 2021 · 22 Inlägg

Har du kollat tryckröret som går under motorn?
Det är oerhört vanligt att de skjuter isär..

//J

- !Buy the car of your dreams, and sen kör skiten ur den! -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang