Volvo v40 2002 GDI felaktiga miljovärden

Smurfen40
15 september 2021 · 689 Inlägg

Bytade min v40 till en bekant och lovade han att om han får något på Bes så  skulle jag fixa det.
Eftersom GDI sotar igen så Rengjorde jag insuget och insugskanaler och ursugskanaler med avfettning och roterande stålborste. Dock bytes inte olja och filter om det kan inverka på dessa. Värden??
. Hc halt för hög 232
Co halt för hög vid förhöjd tomgång 0,7
Lambdavärde felaktigt 1,05.
Var börjar jag  felsöka??

Senast redigerat av Smurfen40 (15 september 2021)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Mossan1
16 september 2021 · 2 823 Inlägg

Om du småkört den mycket så oljan är bensinspädd kan du få hög CO och HC (känns på lukten) eller är bytt för alldeles för länge sedan kan oljebyte hjälpa mot HC.
Även vevhusventilation som inte fungerar/läcker.

Hur är det med övrig service?
Luftfilter, tändstift. Osv....

Hög Lamda går egentligen stick i stäv med hög CO.
Avgasläckage någonstans? Lamda mäts av bilprovningen längst bak så även läcka långt bak spelar roll.

Smurfen40
16 september 2021 · 689 Inlägg

När jag hade den så var det typ 6km 2ggt om dagen.
Tänkte kolla läckage på avgassystemet.
Kanske låna en bekant lambdasond ifrån hans v40 om den passar
Byta olja filter stift luftfilter och köra in oxh se

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Mossan1
16 september 2021 · 2 823 Inlägg

Finns inget som pekar på dålig lamdasond.  Bilen går väl normalt, och ingen felkod på orimlig signal eller liknande?

6km är kort. Om det snackas max typ 10min så är det förkastligt för motoroljan. Täta byten.
Sen kan ju 6km ta en halvtimme också beroende på trafik osv.. 
Egentligen är det GÅNGTIDEN det handlar om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang