Volvo 745 1989 trippmätare + bränslemätare funkar ej

downievolvo
17 september 2021 · 2 Inlägg

tjena, när jag köpte min volvo 745 1989 så funkade inte bränslemätaren och inte trippmätaren heller, hur är det med tex säkring? ifall de skulle kunna vara så simpelt eller ifall det är något mer avancerande, hastighetsmätare + varvmätare funkar

tacksam för svar

Steff240
17 september 2021 · 1 017 Inlägg

Kass bränslemätare är klassiskt på volvo 740. Beror i 99% av fallen på kass mätare eller upprostad/trasig tankarmatur.
Öppna locket under mattan i bagaget och inspektera hur tankarmaturen ser ut. Du kan även ta upp tankarmaturen och ohm-mäta med multimeter i kontaktstycket medan du rör flottören upp och ner. Jag kommer inte ihåg vad ohmen ska ligga på men blir det skillnad mellan tom och full fungerar givaren troligen.

Har trippmätaren stannat men hastighetsmätaren rör sig beror det troligen på att något kugghjul i räkneverket gått sönder. Finns firmor som kan renovera sånt om du googlar lite.
Du kan även byta hela hastighetsmätaren men det är viktigt att få tag i en likadan som den du har, det finns 4 (tror jag) olika varianter och dom är inte alltid kompatibla...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang